På Litium är kundernas framgång det viktigaste, därför har vi skapat ett Customer Success Team, vars jobb är att hjälpa kunderna att få ut det mesta av sitt samarbete med oss. I den här intervjun berättar Mercedes Karacsony vad de gör, vad värdet är för Litiums kunder samt hur en vanlig dag på jobbet kan se ut.
Vad gör egentligen Litium Customer Success Team?
Vi är ett team som ingår i Litium Customer Excellence, där även support, expertis och Cloud finns. Det är vi som ansvarar för hela livscykeln för våra kunder. Vår uppgift är att stärka relationen till kunderna och se till att de får ut maximalt av våra tjänster. Vi onboardar nya kunder, vägleder dem och har löpande uppföljning. Dessutom är vi en kopplingspunkt mellan Litium och våra partners. Ju bättre synkade vi är med kundens partner desto bättre blir den totala kundupplevelsen.
Framför allt handlar vårt jobb om att vara våra kunders språkrör och att vara proaktiva. Vi informerar våra kunder om nya funktioner i våra tjänster och hjälper dem att utveckla sin affär med hjälp av data, erfarenheter och vår samlade kompetens. Genom löpande uppföljning kan vi dessutom snabbare fånga upp potentiella problem och hjälpa till att förhindra dem. Vi gör allt vi kan för att alltid vara steget före.
Vad är fördelen för kunderna?
Den stora fördelen är ju att de får en dedikerad kontaktperson som genuint bryr sig om deras affär och som de alltid kan vända sig till. Om det uppstår problem kan vi snabbt koppla på rätt expertis såväl internt som externt. Vi har ett stort kontaktnät inom digital handel som vi gärna nyttjar och delar med oss av.
Teamet skapades för tre år sedan och vi har successivt byggt upp processerna. Ett led i det är vårt nya Customer Success Program, där det finns en tydlig struktur för hur vi steg för steg hjälper kunderna att nå sina mål. Hela programmet är utvecklat utifrån de erfarenheter vi har av våra kunder genom åren. På så sätt kan vi på bästa sätt möta deras behov vid olika tidpunkter under deras resa med oss.
Dessutom jobbar vi kontinuerligt med att utveckla och förbättra våra tjänster. Nyligen har vi bland annat börjat erbjuda Knowledge Sessions där vi bjuder in experter inom specifika ämnen som delar med sig av sin kunskap till våra kunder.
Hur ser en vanlig dag ut för er i teamet?
Det kan se väldigt olika ut så det finns nog egentligen inga vanliga dagar. Men oftast börjar dagen med ett kortare team-möte för att stämma av om något speciellt har hänt och om någon behöver hjälp med något. Periodvis är det många möten inbokade med såväl kunder som partners samt olika samverkansmöten. Det mesta sker digitalt vilket är väldigt effektiv, men vi träffas gärna på riktigt också.
Vad är det roligaste med ditt jobb?
Oj, det är många saker som gör jobbet roligt! En sak som står ut är dock mötet med alla olika typer av människor och utmaningarna som följer med.
Sedan är det förstås kul att få vara med och se kunderna växa som ett resultat av vårt samarbete. Branschen i sig är grymt spännande med den snabba utvecklingen. Det är inte utan anledning som jag jobbat 15 år inom digital handel. Sist men inte minst är det roligt att höra att det jobb vi gör är uppskattat av såväl kunder som partners, men också av kollegor.
Här kan du läsa mer om Customer success: https://www.litium.se/customer-success.