Står du i startgroparna för att öppna upp din digitala B2B-försäljning? Eller har du redan kommit igång och vill ta nästa steg? Oavsett var du befinner dig i din digitaliseringsresa har vi sju värdefulla tips som hjälper dig att maximera din digitala B2B-affär.
1. Prioritera områden som kan göra störst skillnad på din digitala B2B-försäljning
Det är alltid klokt att ta ett steg tillbaka och identifiera de områden där en digital lösning kan göra störst skillnad i din verksamhet. Kanske behöver du en digital produktkatalog som ger kunderna en tydlig överblick över ditt sortiment? Eller kan du automatisera delar av orderhanteringen för att snabba upp leveranserna och minska den manuella hanteringen?
Om du kommit längre i din resa är det kanske dags att integrera ditt ERP och PIM med ditt orderhanteringssystem. Då kan du alltid – och helt automatiskt – ha aktuell lagerinformation i din e-handel. Digitaliseringsresan är ständigt pågående, och det finns alltid nya möjligheter att förbättra din digitala B2B-försäljning.
2. Ta hjälp av experter som kan digital B2B-försäljning
Ofta har man både processer och tekniska lösningar redan tillgängliga i företaget. Och med några små justeringar kan det bli stora effektivitetsvinster för den digitala B2B-försäljningen – om man vet vad man gör. Därför är det bra att välja en e-handelsplattform för din B2B-försäljning som också har all expertis och erfarenhet du behöver för att ta tillvara på möjligheterna.
Kanske handlar det bara om att integrera system på ett annat sätt. Eller att göra en liten ändring i säljprocessen för att kunna ge kunderna en bättre köpupplevelse.
Att välja rätt e-handelspartner för din digitala B2B-försäljning är avgörande för hur långt du kan komma med din e-handel.
3. Se till att hela företaget är med på digitaliseringsresan
När du implementerar och utvecklar digitala kanaler för din B2B-försäljning kan det skapa oro och misstro i organisationen på grund av att det är nytt, okänt eller att det saknas kunskap. Se därför till att vara tydlig med vad digitaliseringen innebär och visa på hur detta kan förenkla och komplettera dina medarbetares arbete.
Målet är att göra jobbet roligare och effektivare. Genom att automatisera bort rutinuppgifter och administration möjliggör du för medarbetarna att fokusera på värdeskapande aktiviteter. Det tjänar alla på.
4. Ta hjälp av dina B2B-kunder
Du ska inte digitalisera din verksamhet för digitaliseringens skull, utan för kundens skull. Sätt dig därför i kundens position när du funderar på vad som ska bli ditt nästa steg.
En digital B2B-lösning ska göra köpupplevelsen bättre, enklare och skapa ett mervärde för både dig och kunden. Sätt i system att prata med ett antal kunder regelbundet så du får deras bild av vad som fungerar. Du kan också se över din köpprocess och kanske testa att själv genomföra ett köp för att se vad som är krångligt, otydligt eller tidskrävande.
LÄS OCKSÅ: Digital B2B-försäljning – så kommer du igång
Digital B2B-försäljning är en process som ständigt måste utvecklas eftersom kundens behov förändras över tid. Lyssna, analysera och ta hjälp av din mest trogna kunder för att utveckla dina digitala lösningar framåt. På så sätt är du alltid steget före.
5. Följ upp din digitala B2B-försäljning med mätbara mål
Förhoppningsvis har du satt mätbara mål för vad du vill uppnå med din digitala B2B-försäljning. Se till att inte tappa fokus på dina KPI:er och återvänd till dem ofta för att se till att dina aktiviteter leder till rätt resultat.
Givetvis kan du behöva justera målbilden allt eftersom. Men genom att löpande följa upp resultaten i din digitala B2B-försäljning ser du snabbt om du är på väg åt rätt håll eller inte.
6. Analysera alla digitala köp
Data från digital B2B-försäljning används tyvärr sällan effektivt. Här har du en chans att sticka ut och ligga steget före genom att följa upp och analysera den data du får från dina digitala kanaler.
Det kan vara allt från hur länge kunder stannar på din e-handelsplats, hur många produkter de tittar på innan de köper, till genomsnittlig orderstorlek och intervallet mellan beställningar.
LÄS OCKSÅ: 6 strategier för att lyckas med din e-handel
Genom att utnyttja denna data kan man snabbt hitta sätt att effektivisera processer och skapa automatiseringar för till exempel förbrukningsvaror eller reservdelar. Resultatet? Nöjdare kunder och ökad försäljning.
7. Håll hårt i din partner
För att lyckas med din digitala B2B-försäljning är det viktigt att ha en trygg och pålitlig partner vid din sida. Välj någon med erfarenhet från liknande projekt som kan erbjuda både teknisk expertis och vägledning i nästa steg. Satsa på en partner som du kan bygga en långsiktig relation med, och som kan stötta dig genom hela processen – från start till mål, oavsett hur långt din resa tar dig.
Kontakta oss gärna på Litium om du vill prata mer.