Därför förväntar sig B2B-företag tvåsiffrig tillväxt i sina digitala kanaler 2027

B2B-företag inom tillverkningsindustrin har tidigare sett de digitala kanalerna som ett sätt att förbättra företagets operativa effektivitet. Men nu börjar den digitala handeln få ett tydligare genomslag – från att vara en transaktionsbaserad aktivitet till att vara en central del av affärsstrategin. Många företag inom tillverkningsindustrin förväntar sig tvåsiffriga ökningar inom den digitala B2B-handeln inom de kommande tre åren.

Tillverkningsindustrin knappar in på andra branscher

Inom tillverkningsindustrin har den digitala B2B-handeln legat långt efter många andra branscher. I synnerhet de som primärt jobbar med B2C-försäljning. Men med ökade investeringar i digitala plattformar och verktyg börjar även tillverkningsindustrin kunna skörda frukterna av en mer digitaliserad köpprocess.

Tillverkande företag får fortfarande en lägre andel av sin omsättning från den digitala handeln än många andra branscher. Gapet är dock mindre idag än för bara några år sedan och det minskar stadigt.

Leapfrogging ger snabbare resultat med lägre insats

I många andra branscher har vi sett vad som ibland kallas för leapfrogging. Det innebär att branscher som legat i bakkant av en förändringsvåg plötsligt kan tillgodogöra sig det senaste av den utveckling som drivits på av de företag som gått i bräschen.

På så sätt slipper man göra samma misstag som de som gått före, och kan direkt implementera fungerande lösningar och färdiga systempaket.

LÄS OCKSÅ: Expertinsikter i framtidens tillverkning och B2B-handel

För tillverkningsindustrin innebär det att man kan gå direkt från ingen digital närvaro till en fullt utvecklad e-handel med automatiserad orderhantering, lagerhantering i realtid och anpassade produktrekommendationer. Man behöver dock lägga resurser på att ta fram specialanpassade lösningar eller testa sig fram. Det är även bakgrunden till att så många företag inom tillverkningsindustrin nu ser en snabb och kraftig utveckling av sin digitala B2B-försäljning.

Effektivt utnyttjande av digitala kanaler ger oväntade bonuseffekter

För de som redan kommit en bit på väg i sin digitalisering börjar allt fler oväntade bonuseffekter uppenbara sig. Utöver en ökad försäljning kommer även möjligheten att utforska nya affärsmodeller. Exempelvis att kunna sälja direkt till konsumenter utan att behöva gå via återförsäljare, eller att utveckla prenumerationsbaserade tjänster för till exempel förbrukningsvaror.

Genom att utveckla den digitala B2B-försäljningen  tvingas företag ofta se över sina säljprocesser. De behöver hitta effektiviseringar och lösningar som gynnar både den fysiska och den digitala försäljningen. Den data som genereras i den digitala försäljningen kan även utnyttjas för att skapa unika och personliga digitala upplevelser. Något som gagnar både företaget och kunderna.

Effektiva säljkanaler ger ökad kundnöjdhet och lojalitet

Med effektiva säljkanaler som kompletterar varandra får kunderna möjlighet att välja hur de vill interagera med företaget. Vissa kunder kanske föredrar den fysiska kontakten med säljaren, medan andra hellre sköter sin orderhantering helt via digitala kanaler.

Det är heller inte ovanligt att kunderna önskar en kombination. Enklare ordrar och återkommande beställningar sköts digitalt, medan större inköp och utvecklingsfokuserade investeringar sköts via en säljare. Att kunna erbjuda båda dessa möjligheter gör att kunder får större valfrihet, vilket leder till ökad kundnöjdhet och därmed ökad lojalitet.  

Att investera i digitala försäljningskanaler för B2B-verksamheten ger därför mycket mer än bara en ny försäljningskanal för att nå kunder. Det blir en utveckling av organisationen som skapar långsiktiga fördelar för hela företaget.

Vill du läsa mer om hur utveckling av digital handel för tillverkningsindustrin kommer att påverkas under de närmaste åren? Då ska du ladda ned vårt senaste white paper: ”Från effektivisering till expansion: utvecklingen av e-handel inom tillverkningsindustrin” .

White_paper_Copperberg

Ladda ner whitepaper

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterat på det senaste och få tips inom digital handel och e-handel.