5 tips för att skapa en användarvänlig kundportal

Allt fler B2B-företag undersöker möjligheterna och fördelarna med en kundportal. För att portalen ska uppskattas och användas av kunderna i den utsträckning företaget önskar finns det några viktiga aspekter att tänka på.

Att skapa en användarvänlig kundportal kräver en del eftertanke. Flera delar kan vara svåra att ändra i efterhand, så det är bäst att planera noggrant. I den här artikeln delar vi med oss av fem tips för hur du skapar en användarvänlig och effektiv kundportal.

Vad är en B2B-kundportal?

En kundportal är en digital plattform där kunder loggar in för att se aktuella priser, hantera ordrar, söka information och kontakta kundtjänst eller säljare. Via inloggningen får kunden relevant information, som exempelvis förhandlade rabatter, specifika leveransalternativ och avtalshantering.

För kunden innebär det tillgång till en supportkanal som är öppen dygnet runt. De kan själva hantera större delen av sin interaktion med företaget. För företag betyder det att kunden upplever ett högre värde samtidigt som den administrativa bördan minskar.

I slutänden är en B2B-kundportal en strategisk investering. Den ökar kundnöjdhet och lojalitet, och ger dina medarbetarna mer tid för värdeskapande aktiviteter.

LÄS OCKSÅ: Så kan en B2B-portal med färdig ERP-integration maximera din affär 

Grunden i en användarvänlig kundportal

En användarvänlig kundportal måste utgå från vad som är viktigt för användarna, det vill säga kunderna. Därför behöver du fundera på vad som ska finnas på plattformen.

  • Vilka kopplingar till andra system behövs?
  • Vilka funktioner behöver kunderna ha åtkomst till?
  • Hur ska informationen struktureras och presenteras?

Här får du fem tips och idéer för att skapa en riktigt användarvänlig kundportal.

1. Satsa på säkerhet och flexibel åtkomst

Alla kunder vill känna att det känns säkert att lämna ut sin information. Bygg in säkerhetsfunktioner som tvåfaktorsautentisering och säker dataöverföring redan från början.

Många kunder vill dessutom kunna ha flera olika användare som har åtkomst till olika delar av plattformen. Därför bör det finnas möjlighet att skapa egna inloggningsprofiler. På så sätt kan kunderna själva bestämma vilka rättigheter varje användare har.

Alla kanske ska kunna nå referensbiblioteket, medan bara vissa får lägga ordrar. Detta skapar trygghet för kunderna, så de känner sig bekväma att använda kundportalen. 

2. Ge kunderna skräddarsydd information

En av de största fördelarna med en B2B-kundportal är möjligheten till kundspecifik information. Olika kunder kan ha olika rabatter eller särskilda leveranslösningar. I många fall kan dessutom återkommande beställningar, eller automatiska beställningar av vissa förbrukningsvaror vara önskvärda. För vissa kunder kan det vara viktigt att se hur många fler beställningar de kan göra inom ett avtal.

Allt detta går enkelt att tillhandahålla genom att koppla kundportalen till ditt affärssystem och CRM-system. Varje kund får då en personlig portal där bara relevant information visas.

3. Förenkla orderhanteringen i kundportalen

För de flesta kunder kan orderhanteringen förenklas på flera sätt. De kan till exempel repetera tidigare beställningar, skapa snabbordrar via en förenklad orderprocess eller automatiskt fylla i formulär. Om det är enkelt för kunderna att lägga ordrar, ökar sannolikheten att de använder portalen.

LÄS OCKSÅ: Bevent Rasch kundportal – en game changer

4. Gör det enkelt att hitta information

När ett problem eller en fråga uppstår är det viktigt att kunden snabbt kan hitta svar. Det mest effektiva är att samla användarmanualer, FAQ, felsökningsguider och kontaktuppgifter till kundtjänst i ett referensbibliotek.

Biblioteket måste vara sökbart, så kunden enkelt hittar det den söker. Kom ihåg att människor är olika. Det bör finnas flera sätt att hitta samma information. Här är några exempel:

  • Märk referensbiblioteket tydligt i menyn.
  • Länka till relevanta dokument från varje produktsida.
  • Ha en knapp för att kontakta kundtjänst, både på inloggningssidan och i ordersystemet.
  • Inkludera en tydlig och fungerande sökfunktion som låter dina kunder söka efter svar, oavsett var i portalen de befinner sig.

5. Gör kundportalen responsiv och visuellt attraktiv

Det kan tyckas vara en självklarhet, men portalen måste vara tillgänglig från dator, surfplatta och mobil utan att funktionaliteten försämras. Se därför till att kundportalen är responsiv och anpassar sig efter olika skärmstorlekar.

Den visuella aspekten spelar också en viktig roll. Om kundportalen har ett alltför stelt eller tråkigt utseende kommer det skapa ett motstånd mot att använda den.

Se till att kundportalen har ett modernt och användarvänligt gränssnitt som speglar ert varumärke. Lägg tid och energi på att skapa en visuellt tilltalande och lättnavigerad portal. I slutänden handlar det om att skapa en plattform som människor verkligen vill använda.

Sammanfattning

Genom att följa dessa tips ökar chanserna att skapa en effektiv kundportal som kunderna vill använda. Be också löpande om feedback från kunderna. De kanske har tips på hur portalen kan bli ännu bättre.

Tekniken utvecklas ständigt, och det som fungerar bra idag kan snabbt bli föråldrat. Därför är det viktigt att se kundportalen som en levande funktion, som utvecklas tillsammans med företaget – och dina kunder.

Behöver du hjälp med att skapa en attraktiv, effektiv och användarvänlig kundportal? Kontakta oss på Litium. Vi är experter på digitala kundinteraktioner.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterat på det senaste och få tips inom digital handel och e-handel.