Har ni stor ambition för tillväxt eller är ni nöjda som det är idag? Ett bra sätt kan vara att gå in på nya marknader. När du har etablerat din verksamhet på en marknad är det nästa naturliga steget oftast att expandera till den internationella marknaden. Du kanske stegvis ger dig in i grannlandet, eller satsar på flera marknader samtidigt. Det är inte givet att du kommer lyckas gå in på nya marknader såvida du inte har en ehandelsplattform som stödjer din expansion.
Oavsett om du är ny inom ehandel och vill välja rätt plattform som kan stötta din tillväxt, eller om du har sysslat med ehandel i flera år och vill ta steget mot att jobba internationellt, eller om du har drivit en internationell verksamhet i flera år, så tror vi att du kan dra nytta av de här stegen och säkerställa att din ehandelsplattform stöder internationalisering. Vi har också en guide som ingående förklarar vad du ska tänka på. Ladda ner den här.
Vi har sammanställt en checklista så att du kan förbereda dig på internationell digital handel. Här går vi igenom punkter som hjälper dig utvärdera din nuvarande eller framtida plattform för att garantera att den kan stötta din internationella resa.
Checklista för din plattform
Det finns fem viktiga områden som du behöver tänka igenom innan du ger dig ut på den internationella resan, eller när du överväger en ny ehandelsplattform som kan stötta internationalisering.
1. Lokalisering
För att lyckas på en ny marknad måste du lokaliseras och anpassa dig efter lokala seder, språk och juridiska ramverk.
-
- Innehåll och digitala media, med språkhantering
- Kontroll av sortiment per marknad
- Stöd för översättningsprocesser
- Betalningsmetoder lämpade efter marknaden du ska in på
- URL-hantering för att stötta lokala URL:er eller
- Enheter, säljer du i meter, gram eller liter?
- Funktionshantering, bestäm vilka funktioner som ska vara live på vilka marknader
2. Administration/back-end
Driver du ditt företag från en plats eller omfattar internationaliseringen också organisatoriska förändringar med nya distansteam och krav för administratörer/back-end?
-
- Central eller decentraliserad ledning
- Översättning av back-end
- Behörighetshantering för viktiga back-end-funktioner
- Koordinerade eller marknadsspecifika lanseringar och kampanjer (tidszoner)
3. Lagerhållning, frakt och returer
Logistiken är kärnan inom all ehandelsverksamhet. Kommer din internationalisering medföra komplexare logistiklösningar? Decentraliserade lager? Vad är dina leveranstider för dina nya marknader?-
- Central eller decentraliserad logistik
- Fraktalternativ lämpade för den lokala marknaden
- Beräkning av leveranskostnader, kan vara mer komplext i takt med att logistiken expanderar
- Returhantering, centralt eller decentraliserat
4. Priser och valutor
Prissättningen för dina produkter har naturligtvis en stor inverkan på din konverteringsgrad och lönsamhet. Du vill troligtvis ligga nära marknaderna du redan är aktiv på och erbjuda konkurrenskraftiga priser, men detta kan också leda till betydligt mer arbetsinsatser. Se till att din ehandelsplattform bibehåller din konkurrenskraft och lönsamhet. Plattformen ska inte heller väsentligt öka ert administrativa arbete.
-
- Prislistor som stöder olika valutor
- Kontrollera prisformatet för olika länder och valutor
- Stöd för relativ prissättning mellan valutor med en intern växlingskurs
5. Juridik, rapportering, skattemässig efterlevnad och moms
När du expanderar verksamheten kan detta leda till mer administration, rapportering och efterlevnad av skattekrav för marknaderna ni arbetar på.
- Beräkning av moms och försäljningsskatt i länderna du ska sälja i
- Rapportering, försäljning, skatt, moms
- Skattemässig efterlevnad som automatisk säljrapportering till myndigheter
Vill du veta mer om internationalisering? Ladda ner vår guide som ger dig praktiska tips och tricks som hjälper dig lyckas med ditt internationaliseringsprojekt. Du kan också kontakta oss om du vill ha hjälp genom att mejla curious@litium.com.