Om du har investerat i en digital B2B-affär är du givetvis mån om att få så stor ROI på din investering som möjligt. Men ibland kan det vara svårt att se vad som är nästa steg för att utveckla verksamheten och dra nytta av alla fördelar som en digital handelsplats innebär. För att hjälpa dig på vägen bjuder vi här på tre konkreta tips för att maximera din digitala B2B-affär.
1. Integrera din digitala plattform med övriga system
Din e-handel får inte vara en ensam ö i din verksamhet utan måste integreras med andra delar. För de flesta företag är kopplingen till ett ERP en självklarhet för att få uppdaterade priser och produkter. Därefter kopplas gärna ett PIM-system på för att hålla produktinformationen ständigt uppdaterad.
Vad många missar är fördelarna med att även koppla exempelvis CRM samt lager- och logistikstyrning till plattformen. När du gör det öppnas nämligen möjligheterna till automatiserad marknadsföring, effektivare logistikkedja och omedelbar överblick av aktuell lagerstatus.
Istället för att se e-handeln som en avskild säljkanal bör den bli en central och integrerad del av hela verksamheten. På så sätt kommer du kunna optimera och automatisera såväl kundflöden som logistikhantering.
2. Satsa på marknadsföring som driver trafik
Det kan tyckas självklart, men i många fall har marknadsföringen inte fokus att driva trafik till dina digitala kanaler. Även om du redan arbetar med digital marknadsföring behöver du skapa innehåll som lockar besökare till din e-handelsplats. Här handlar det om att dra nytta av content marketing för att informera och inspirera. Upplys dina kunder om nya möjligheter, funktioner och erbjudanden som de kan komma åt via dina digitala kanaler.
För att locka kunder behöver du ha relevant innehåll samt hjälpa dem att förstå dina produkter och tjänster. Det måste dessutom vara enkelt att navigera på sidan och att genomföra köp. Ju bättre digital upplevelse du kan skapa, desto fler hittar till din e-handel vilket förhoppningsvis ger mer affärer för företaget.
3. Mät, följ upp och analysera
Varför lägga ner tid och resurser på att bygga en digital plattform om du inte mäter resultatet och arbetar för att optimera effekten. Tyvärr visar studier att många företag faktiskt inte mäter, följer upp eller analyserar hur försäljningen går i de digitala kanalerna.
Analysera och lär av den data som genereras från den digitala marknadsföring och dina försäljningsaktiviteter. Då kommer ditt företag att kunna ta till sig mer om hur kunderna vill interagera och köpa. Utifrån den kunskapen kan du sedan fortsätta att utveckla din digitala närvaro. Som alltid kan det vara smart att börja mäta ett par saker, till exempel antal besökare och varifrån de kommer. Därefter kan du successivt lägga till fler mätpunkter allt eftersom. Det handlar ju hela tiden om att ta små steg som för dig och verksamheten framåt.
Om du verkligen vill djupdyka i ämnet rekommenderar vi att du laddar ner vår guide om hur du maximerar din digitala B2B-affär. Där finns mycket matnyttigt som verkligen kommer hjälpa dig att ta nästa steg!