Snart är det dags för Black Week, som numera markerar starten på julhandeln. Reaperioden har fått allt starkare fäste på den svenska marknaden. Men den senaste tidens omvälvande händelser och en svagare ekonomi har ändrat förutsättningarna inför i år.
Vi har pratat med Jakob Twedmark, VD på Motillo, om vad du kan förvänta dig under årets Black Week.
Vad är dina förväntningar på Black Week i år?
Jag tror att vi kan förvänta oss ett högt tryck. Givet att konsumenter har drabbats av höga kostnader under hösten så tror jag att fler kommer planera sina julklappsinköp under Black Week. Samtidigt ska det bli intressant att se hur många e-handlare som väljer att stå utanför Black Week av hållbarhetsskäl. Det märktes redan förra året och det kommer säkert att vara tydligt även i år.
Ser ni att era kunder har valt en annan strategi i år?
Vissa av våra kunder har drabbats av varubrist på grund av världsläget och kommer därför inte att köra lika hårt med kampanjer – det befintliga lagret omsätts redan som det är. Överlag har de flesta idag ett lönsamhetsfokus som är större än förra året och det kommer sannolikt att påverka strategierna en del i år.
Vad är dina bästa tips till handlare där ute för att lyckas?
Att planera sina kampanjer i god tid och att förbereda sig för höga volymer. Det kan också vara bra att tänka på att bygga sin e-postlista under den här perioden. Även om kunderna väljer att inte handla hos er just nu så är det många besök på sajten och att bra tillfälle att fånga upp mejladresser för framtiden.
Är det något annat som är viktigt att tänka på?
Säkerställ att det finns en hög tillgänglighet hos de externa partners ni jobbar med. Kanske behövs ett utökat SLA under den här veckan, för att hantera eventuella problem som kan uppstå utanför kontorstid.
Sammanfattning
Det verkar med andra ord vara en annorlunda Black Week som ligger framför oss. Som handlare behöver du vara beredd på ett högre tryck än vanligt och det är viktigt att vara förberedd för att kunna optimera försäljningen. Vi på Litium hjälper dig gärna med prestandamätningar och genomgång av sajten för att se till att tekniken fungerar som den ska. Tveka inte att kontakta oss.