Vi har tidigare skrivit om PIM (Product Information Managment) som ett viktigt verktyg för att lyckas med sin digitala handel. Världen har digitaliserat i rask takt och konkurrensen av produkter har ökat från internationella spelare. Det gäller att ha en väl organiserad och effektiv ehandel för att lyckas.
Med hjälp av ett PIM-system kan du höja prestandan betydligt i din butik online, från att skapa en bättre kundupplevelse till att öka försäljningen. I denna artikeln kommer vi att fördjupa oss i best practice inom PIM för vad som kan göra skillnad för din e-handelsverksamhet.
Centraliserad produktinformation
Grunden för effektiv PIM är centralisering. Genom att samla all information om dina produkter, från beskrivningar, bilder, prissättning och specifikationer på samtliga språk, i ett gemensamt och enhetligt system. Detta effektiviserar din hantering av data samt att det skapar en enhetlighet och korrekt data i alla dina digitala kanaler. Man kan säga att en bra grund till en framgångsrik ehandel är en välorganiserad produktbas.
Vikten av automatisering
Se automatisering som en central del inom e-handel. Med hjälp av ett PIM-system kan du automatisera uppgifter som produktlistor och uppdateringar. På så sätt effektiviserar du organisationen och sparar tid men du minimerar samtidigt mänskliga fel. Du kan på så sätt frigöra resurser som du istället kan fokusera på andra viktiga initiativ och tillväxt.
SEO – nyckeln till ökad synlighet
Med hjälp av sökmotoroptimering (SEO) kan du öka din synlighet digitalt, så var noga med att ditt PIM-system är vänligt mot SEO-motorerna. Genom att strukturera ditt innehåll och din produktdata på ett sätt som sökmotorer enkelt kan kryssa och indexera vinner du synlighet. Om du uppnår en hög rankning i sök så innebär det mer organisk trafik, dvs trafik utan kostnad. I slutändan ger detta fler kunder och potentiella kunder som besöker din ehandelsbutik.
Avgörande med bra produktbeskrivningar och bilder
Produktbeskrivningar som engagerar och bilder av hög kvalitet är viktiga för att attrahera och konvertera kunderna till köp. Med PIM kan du med hjälp av detaljerad information, beskrivningar, specifikationer och bilder berika din produktinformation. Men viktigt att din information om produkterna även är engagerande och inte bara informativa, de ska framhäva fördelarna och det som är unikt för varje produkt.
Möjliggör även kors- och merförsäljning
Om du vill öka intäkterna genom att öka det genomsnittliga ordervärdet så kan ett PIM-system hjälpa dig att identifiera möjligheterna. Detta genom att föreslå tillbehör eller relaterade produkter. På så sätt kan man uppmuntra kunden att kika på fler alternativ samt att addera produkter som kompletterar i sin varukorg.
Personifierade kundupplevelser
En nyckel till att vinna kundlojalitet kan vara att göra upplevelsen riktad och mer personlig. Här kan du använda PIM-systemet för att segmentera målgruppen och skräddarsy produktrekommendationer samt skicka riktade meddelanden beroende på preferenser. Genom att du förstår din kund och dess beteende så kan du få bättre genomslag och skapa personliga upplevelser online.
Vikten av rätt data
Felaktig produktinformation kan leda till frustrerade kunder och förlorad försäljning. Det är därför viktigt att du regelbundet granskar och uppdaterar den data du har om dina produkter. Se över priser och specifikationer, samt lagersaldo. Detta är särskilt viktigt under kampanjer eller under perioder när trafiken är extra hög.
Viktigt vid val av PIM-system
När du ska välja PIM, se till att du väljer ett system som kan växa med din verksamhet. Tänk vad du behöver i framtiden och se till att du inte behöver byta system för att du ska gå in i flera länder eller din affärsmodell förändras. Ditt PIM ska kunna addera nya produkter, nya kategorier och bistå på ett bra sätt om du vill addera fler länder. Se till att du kan utvecklas och att ditt PIM sytem är flexibelt att möta skiftande behov.
Vilka möjligheter finns till integration?
En viktig del är att du enkelt kan integrera PIM-systemet med tex ditt CMS, ehandel och ERP. Integrationen är av yttersta vikt för att se till att produktinformationen uppdateras överallt i alla kanaler och minskar risken för olika information på olika ställen.
LÄS MER: Behöver jag ett PIM eller är mitt ERP tillräckligt?
Så genom att använda ett PIM och centralisera din produktinformation kan öka prestandan i din ehandelsbutik. Till exempel genom personliga och anpassade upplevelser samt genom en optimerad SEO (sökordsoptimering). PIM är en värdefull pusselbit i en e-handel. Hoppas du fått lite mer information och en introduktion till PIM.
Vill du veta mer är du varmt välkommen att kontakta oss eller läs fler relaterade artiklar här:
Öka försäljningen med hjälp av PIM
7 fördelar för att skapa kvalitativa produktbeskrivningar med AI