Under den rådande covid-19 pandemin är social distansering fortfarande norm och det är uppenbart att våra shoppingbeteenden har förändrats. Allt fler använder digitala enheter såsom datorer, surfplattor och mobiltelefoner för att shoppa online. Inför Black Week, årets mest intensiva shoppingvecka, vill vi ge dig några praktiska tips på hur du kan optimera din e-handel och förbättra upplevelsen för dina kunder.
Det hela började med shoppingdagen Black Friday som numera är känd för sina kaotiska scener, med shoppare som stormar butiker på jakt efter nedsatta produkter. Samtidigt som kunderna fyndar på rean genomför de även impulsköp av andra produkter. Black Friday är helt klart en av årets höjdpunkter för både e-handlare och konsumenter.
Vad som började med Black Friday har nu blivit en hel vecka av intensiv shopping, även kallad Black Week. För butiker och e-handlare är det ett utmärkt tillfälle att rensa ut sina lager inför den kommande julhandeln och även öka sin försäljning. Men samtidigt som kunderna flockas till attraktiva erbjudanden belastas både servrar och personal av det enorma trycket.
Här är några konkreta tips på vad du ska tänka på när du förbereder din e-handel inför Black Week.
När visselpipan blåser är matchen igång
Under intensiva shoppingdagar måste din e-handel kunna hantera stora mängder trafik. Det sista du vill är att din onlinebutik kraschar när shoppingtrycket är som störst. Kunderna förväntar sig en smidig och felfri shoppingupplevelse innan alla varor tar slut. Om din plattform kraschar på grund av för mycket trafik så kommer du att tappa potentiella kunder. Du måste därför försäkra dig om att du har en stadig e-handelsplattform som är beredd på det mesta, även kaotiska shoppingdagar.
Alla måste kavla upp ärmarna
Alla i ditt team måste vara redo att agera snabbt och produktivt - från orderhantering till leverans. Kundsupport, distribution, förpackning, returer och mer måste fungera felfritt. En negativ kundupplevelse kan nämligen äventyra hela din e-handel, oavsett hur bra den presterar. Kom ihåg att dina konkurrenter bara är ett klick bort.
Var som mest redo inför stora shoppingdagar
Black Friday, Black Week och julen är tidpunkter då din e-handel måste prestera som bäst. Det ökade trycket gäller inte bara större e-handelsbutiker utan även mindre. För att kunna hantera den ökade trafiken krävs en flexibel plattform som snabbt anpassar sig efter tillfälliga säljtoppar. På så sätt kan du undvika oförutsedda och onödiga kostnader samtidigt som du sömlöst optimerar för trafiken.
Omfamna alla digitala enheter
Låt dina kunder shoppa på den enhet som de känner sig mest bekväma med. Allt fler väljer att göra sina inköp via mobilen, något som blivit tydligt de senaste åren. Enligt en undersökning från Svenska handelsförbundet shoppade nästan hälften av alla svenskar sina produkter online under förra årets Black Week och en större andel använde sina mobiltelefoner. Detta skifte i konsumentbeteende är något som alla e-handlare måste ta hänsyn till för att inte tappa potentiella kunder.
Med Litium kan du enkelt hantera alla säljtoppar
Litiums förstår utmaningarna som dagens moderna e-handlare står inför. Allt från säljtoppar till normala nivåer måste hanteras på ett sömlöst och kostnadseffektivt sätt, utan att påverka kundupplevelsen. Litium hjälper helt enkelt e-handlare att utveckla sina onlinebutiker genom att erbjuda en flexibel lösning som klarar ökade trafikvolymer.
Att slippa oroa sig över att e-handeln ska gå ned under hektiska shoppingdagar borde vara självklart när företag väljer en e-handelsplattform. Att dessutom få tillgång till funktioner som inte bara underlättar, utan även utvecklar erbjudandet på alla digitala enheter likaså.
Med Litium får du en pålitlig, flexibel och global molnlösning. Kontakta Litium idag och ta reda på hur vi kan hjälpa dig att optimera din e-handel inför Black Week!
Du kan även läsa vår checklista.