Därför behöver din e-handel ett PIM-system

Allt fler företag ser värdet med en effektiv och lättnavigerad e-handel som komplement till övriga säljkanaler. Det gäller både företag inom B2B och B2C. Även om säljprocessen för de två ser olika ut är det viktigt att produktinformation, bilder, länkar och prisinformation stämmer – oavsett vem som besöker eller var man kommer i kontakt med produkten.

Att hålla reda på olika produktversioner, tillgängliga reservdelar, produkter som ofta köps tillsammans och rabatter för vissa kunder är nästintill omöjligt utan ett enhetligt system. Därför väljer många aktörer inom digital handel att investera i ett PIM-system. PIM står för Product Information Management och är ett måste om man vill bedriva en modern e-handel.

Vad är PIM och hur fungerar ett PIM-system?

Ett PIM-system låter dig på ett metodiskt sätt strukturera, presentera och visualisera företagets produkter i olika digitala miljöer. Här kan du koppla ihop olika system för att få en överblick och styra hur information presenteras.

LÄS OCKSÅ: Introduktion till PIM – Produktinformationshantering

Genom att du hanterar alla produkter på ett och samma ställe minskar även risken för dubbelarbete eller att saker faller mellan stolarna. Detta stärker kundupplevelsen eftersom du enkelt kan styra hur information presenteras, samtidigt som det sparar företaget både tid och pengar i hanteringen av sin digitala handel.

Ett PIM-system är därför mer än bara en digital produktkatalog – det är ett sätt att ta informationshanteringen till nästa nivå.

Med ett bra PIM-system kan du även presentera sortimentet på olika sätt utan att det för den delen känns som olika verksamheter. Med ett användarvänligt PIM-system får du helt enkelt möjlighet att arbeta dynamiskt och flexibelt över alla produktkategorier och dra nytta av sortimentets styrkor.

Integration mot PIM-systemet är kärnan i e-handel

Alla dina produkter ligger troligtvis i ett affärssystem (ERP). Samtidigt arbetar marknadsföringsavdelningen mest sannolikt i ett CMS medan säljavdelningen hanterar rabatter och avtalspriset i ett CRM-system.   

När du gör en ändring i något av dessa system behöver information även ändras i de andra för att inte kunderna ska få fel information att ta beslut på.

Genom att koppla ihop alla system mot ett PIM får du direkt en tydlig överblick, och alla ändringar distribueras omedelbart till övriga system. På så sätt har du alltid korrekt och uppdaterad information överallt. Du kan enkelt se till att dina kunder har rätt beslutsunderlag vid varje givet tillfälle.

Breda produktkataloger med många varianter hanteras enkelt

Om du har en bred produktkatalog där varje produkt finns i flera olika varianter kan det vara svårt för kunderna att veta om de köper rätt produkt. I en digital produktkatalog blir det allt för omfattande att presentera all information för alla produkter. Med ett PIM-system blir detta plötsligt inte bara möjligt, utan även enkelt.

Du kan nämligen med ett PIM-system välja att visa produkter som är relevanta för den specifika kunden. Det går även att lägga till beskrivningar som gör det enkelt att förstå vilka anpassningar, reservdelar och tilläggsprodukter som finns.

LÄS OCKSÅ: Välja rätt PIM-lösning – det här ska du tänka på

Med ett användarvänligt och effektivt PIM-system gör du kunden självgående och trygg i att kunna hantera sin beställning. De behöver inte ringa kundtjänst eller säljavdelningen för att slutföra sitt köp. Det minskar även behovet av returer och återköp eftersom kunden alltid köper rätt produkter.

En annan funktion som både kunder och säljare uppskattar är rekommendationer. Där kan du visa upp andra produkter som ofta köps tillsammans, eller smarta lösningar från helt andra produktlinjer som du tror att din kund kan vara intresserad av. Det ökar både merförsäljning och korsförsäljning samtidigt som du ökar kundlojaliteten. I ditt PIM-system styr du enkelt vilka produkter som ska visas upp och vilka rabatter du vill erbjuda.

5 fördelar med ett PIM-system

Kort och gott finns det fem stora fördelar med att implementera ett PIM-system till din e-handel:

  1. En enklare hantering av produktinformation utan risk för dubbelarbete eller att felaktig information presenteras för kunden.
  2. Effektivare arbetsprocess genom att flera saker kan ske parallellt istället för sekventiellt.
  3. Fördjupad produktpresentation med text, bild och video som integreras för att skapa en bättre köpupplevelse.
  4. Struktur och tydlighet i presentationen av hela sortimentet vilket förenklar för kunden. Det gör det även möjligt för kunden att söka och filtrera fram enskilda produkter.
  5. Tydlig presentation av produkter och produktvarianter minskar risken för felköp och behovet av att kontakta en säljare för att kunden ska kunna slutföra sitt köp. Helt enkelt en bättre upplevelse.

Vill du veta mer om PIM-system och hur det kan hjälpa din verksamhet? Läs mer om Litiums PIM-system för e-handel eller kontakta oss direkt så hjälper vi dig.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterat på det senaste och få tips inom digital handel och e-handel.