3 fördelar med att använda ett PIM-system

Om du har en e-handel vet du hur viktigt det är att sticka ut från mängden och kunna presentera ditt erbjudande på ett så attraktivt sätt som möjligt. Ett av de bästa verktygen för att göra det är ett så kallat PIM-system. Med systemet blir det möjligt att ha en dynamiskt produktkatalog så att man kan visa sina produkter på ett så engagerande och informativt sätt som möjligt. För e-handlare som vill utveckla sin affär är PIM ett givet val och här förklarar vi varför.

Vad är PIM?

Man kan säga att PIM (Product Information System) är en dynamisk produktkatalog som gör det enkelt att samla all information om produkterna på ett ställe. Det som skiljer PIM från en vanlig produktkatalog är just att det är helt dynamiskt. Här är tre exempel på fördelar som du får när du använder ett PIM-system.

1. Får din butik att sticka ut

Med hjälp av ett PIM-system kan du erbjuda kunden en rikare upplevelse oavsett kanal. Du kan använda video, bilder och förklarande produkttexter för att ge kunden tillräcklig information inför ett köp.

Ett dynamiskt system kan också hantera kopplingar och relationer mellan olika produkter. När en kund tittar på en artikel i din butik visas automatiskt förslag på relaterade produkter. Du kan även visa information om vad andra kunder tittat på. 

2. Mindre krångel med att uppdatera och städa din butik

PIM gör att alla dina produkter kan presenteras på ett enhetligt och korrekt sätt. Om du till exempel ändrar priset för en produkt eller uppdaterar med fler bilder behöver du bara göra ändringen på ett ställe.

PIM-systemet ser till att rätt information visas på alla sidor eller annonser där produkten förekommer. När produktinformationen hanteras på ett ställe ökar kvaliteten samtidigt som du slipper dubbelarbete och onödig administration.

3. Förenklar hanteringen av kampanjer

Eftersom aktuell och komplett information för dina produkten samlats på ett ställe går det snabbt att skapa nya kampanjer. Den som tar fram kampanjmaterialet slipper leta efter bilder eller beskrivande texter. Eftersom systemet är dynamiskt kan digitala kampanjer anpassas så att unika erbjudanden presenteras olika för olika kunder, baserat på deras profil och beteende.

Vår PIM-guide är starten

Vi har tagit fram en guide där du kan läsa mer om hur PIM utvecklar den digitala affären för B2C-företag. Guiden är en bra start för att börja planera din egna implementation. Ladda ner guiden PIM för e-handlare.

PIM guiden