Patrik Müllers tankar om Litiums nylanserade B2B-rapport

B2B

Årets rapport från Litium om digital B2B-handel är här och det är spännande läsning som vanligt. Och den gör det tydligt att när det gäller att digitalisera sin försäljning så är ett stort gäng redan i vattnet medan ett annat fortfarande knappt är uppe på startpallen.  

Om recensenten: Patrik Müller är en e-handelsexpert som brinner för att prata om att prata om detaljhandel, e-handel och betalningar.

Tittar vi på klassisk e-handel (att ha en webbutik med eller utan inloggning) så är det strax under hälften av alla B2B-företag som har det. Och för de som har en digital säljkanal så står e-handeln för under 30% av den totala försäljningen.

Det är också tydligt att det är kunderna som driver på utvecklingen. Ett av de  viktigaste skälen för att ha e-handeln handlar om att företagen vill ge bättre service till kunderna. Det andra skälet som är lika viktigt handlar om att nå nya marknader - med den digitala kanalen blir det enklare. 

Bland de företag som valt att inte använda digitala kanaler finns det ett huvudskäl:  Svårigheten att översätta personlig försäljning till den digitala kanalen. Tittar man istället på de som är igång är det 35% färre som tycker det är en utmaning.

Det finns det också stora skillnader inom ett annat område. Svårigheten att integrera digital försäljning med affärstrategin anges dubbelt så ofta bland de som inte kommit igång jämfört med de som är igång. 

För mig är det tydligt, både i rapporten och från min egna erfarenheter av att prata med B2B-kunder; ofta är det så enkelt som att bara köra igång. Många av de hinder som uppfattas som stora är inte det (istället är det helt andra saker som kommer vara utmanande).

En lyckosam inkörsport för många är att börja i liten skala för att skaffa de erfarenheter som behövs för att organisationen ska förstå möjligheterna. Det kommer kanske visa sig att kunderna älskar möjligheten till självservice och säljarna kan fokusera på de mer komplexa affärerna. 

Det finns mycket mer data att djupdyka i - ladda ner rapporten och läs!

Ladda ner rapporten

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterat på det senaste och få tips inom digital handel och e-handel.