Med rätt insikter lanserar du fantastiska kampanjer

Kunskap om produkterna, kreativitet och paketering är några faktorer som ofta ligger bakom bra kampanjer. Men att ta kampanjerna till nästa nivå kräver något mer. Bakom fantastiska kampanjer är ett gediget arbete för att få en djupare förståelse av målgrupperna och dataanalys.

Vilka målgrupper och personlighetstyper triggar?

Tänk på en gång då en kampanj verkligen nådde fram och talade till just dig. Vad var det där stora som fick dig att stanna upp? Vad var det där lilla som fick dig att köpa? För att lyckas med både det stora och lilla krävs det gedigna insikter i vad som triggar dina målgrupper.

Kunskapen om målgrupperna tar avstamp i demografiska variabler som grupperar in dem efter exempelvis kön, ålder, region och utbildning. Statistiken får du tag i via dina CRM-system eller mer trubbiga verktyg som Google Analytics. Men att gruppera in målgrupperna efter övergripande variabler är bara början.

Nästa steg är att profilera dem efter deras personligheter. Har du spontana kunder eller köpare som alltid gör gedigen research innan de slår till? Två typiska kategorier som triggar på helt olika kampanjer. Om man verkligen vill göra sin hemläxa är nästa steg att gå ännu djupare och ta reda på varför de gör sina köp och vad för behov dina produkter egentligen uppfyller.

Att reda på personlighetstyper bland dina köpare är mer krävande, än att ta fram demografiska variabler. Om du inte har informationen innan måste du göra en kvalitativ studie. Antingen gör du det själv genom att bjuda in dina typkunder till fokusgrupper eller så lägger du ut uppdraget på ett undersökningsföretag. Oavsett är det en mycket god investering som kommer att betala sig tillbaka många gånger om, eftersom du kan optimera dina kampanjer över tid.

Med insikter i demografi och personlighetstyper kan du måla fram en bild över dina kunder. Ett roligt sätt att få igång diskussion på marknadsavdelningen inför en kampanj är att namnge dem - flitiga Lisa, familjekära Ola och tveksamma Helen. Var noga med att varje kundtyp ska vara distinkt så att du maximerar effekten.

När insikterna om dina kunder är på plats är det dags att kvantifiera deras potential.

Siktar du med rätt siffror?

Hur ofta har du inte fått frågan: Hur mycket kommer kampanjen att dra in? En fråga som kan besvaras med magkänsla och erfarenhet från tidigare liknande kampanjer, men som idag oftare kräver dataanalys. 

Från din e-handelsplattform exporterar du resultatet av tidigare kampanjer och samlar all data i en Excel. Använd gärna dina kundtyper och gruppera siffrorna efter dem. Sen handlar det om klassisk desktop research för att ta reda på hur omvärlden kan komma att påverka kampanjen. Har konkurrenterna lanserat nya produkter inom samma kategori? Har det dykt upp nya konkurrenter? Har priserna förändrats? Samhällsfaktorer som påverkar? Och så klart många fler frågeställningar.

När matrisen är klar viktas påverkande faktorer utifrån sannolikhet och hur starkt resultatet av din kampanj kan komma att förändras. Om tidigare kampanjer gav X kan kommande kampanjer resultera i X+Z för att du upptäckt en trend som du kan använda.

Matrisen är ett så kallat levande dokument som uppdateras regelbundet för att skapa mest nytta när du planerar dina kampanjer.

Vad gav egentligen vad?

Det går inte att rekommendera en specifik attributionsmodell då det beror helt på vilken typ av konvertering du är ute efter. Men alla plattformar vill hjälpa dig att få rätt siffror så att du även i framtiden använder dem för dina kampanjer. Google, Meta (Facebook och Instagram) och banner-nätverken kan alla leverera statistik som du kan importera till dina egna modeller.

Ett tips är att använda Google Analytics och funktionen Kostnadsanalys. Där kan du se information om besök, kostnader och intäkter för dina betalda marknadsföringskanaler. I rapporten jämförs kostnaden för varje kampanj med motsvarande intäkter så att du snabbt kan se resultatet.

När väl processen är på plats med analys av målgrupperna, viktade prognoser och attribution så kommer du inte bara kunna besvara fråga “Vad kommer kampanjen att ge?”, utan även ha underlag för att lansera kreativa kampanjer som når fram och slår nya rekord.

Vår senaste guide hjälper dig på vägen

Vi på Litium har tagit fram en guide för hur du ökar ROI på dina digitala kampanjer. Du får konkreta tips som du kan använda för att ta dina kampanjer till nästa nivå.

Ladda ned guiden här!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterat på det senaste och få tips inom digital handel och e-handel.