3 tips som gör din e-handel lönsam från start

Att välja rätt e-handelsplattform och lyckas med sin digitala försäljning kan vara svårt. Speciellt om du inte haft en e-handel tidigare och därför inte vet hur mycket du kommer att sälja, hur många besökare du får och vilka funktioner du kan behöva.

En en de allra viktigaste frågorna att ta ställning till redan från start är storleken på din Total Cost of Ownership, eller TCO. Om du har koll på detta så kommer valet av e-handelsplattform bli mycket enklare och din e-handel mer lönsam.

Vi har satt ihop tre tips på vad du bör tänka på innan du startar din e-handel.

1. Nyckeln till lönsamhet ligger i bra skalbarhet

För att få bra lönsamhet med din e-handel behöver du se upp för onödiga kostnader som kan dyka upp längs vägen. När du sätter i gång kommer det sannolikt att ta tid innan kunderna strömmar till din nya webbutik. Då kan det vara betungande om du också har en dyr drift.

Istället ska du välja en plattform som växer med dig och låter dig skala upp när du väl behöver det. För i takt med att du får fler kunder kommer du vilja lägga till fler funktioner, addera produkter och kanske till och med lansera på nya marknader. Allt detta ska ske så smidigt som möjligt utan att du ska behöva ligga ute med en massa kostnader från start. Välj därför en e-handelsplattform som både är modulär samt flexibel och inte begränsar dina möjligheter att växa.

2. Tänk på helhetskostnaden

Det är ganska vanligt att bara titta på inköps- eller licenskostnaden för tjänster på nätet, utan att tänka på hur det blir när verksamheten skalas upp. Om de lockar med “gratis” så är det ofta för bra för att vara sant. Kolla noga vad du egentligen får då kostnader för drift och underhåll kan bli mycket dyra, om de inte är medräknade i paketet.

Det är viktigt att du alltid tänker på helhetskostnaden för din e-handel. För att göra det används begreppet Total Cost of Ownership (TCO). När du beräknar din TCO ska du ta med kostnader för support, hosting, underhåll, uppdateringar och anpassningar.

Just att kunna anpassa sin e-handel är något som alla vill göra under resans gång. För vissa tjänster med mycket låg ingångströskel (läs gratis) kan det bli mycket dyrt när du väl vill ändra design, lägga till fler funktioner eller annat. Ta med detta i beräkningarna när du kalkylerar din TCO.

3. Gör en plan som du följer

För att lanseringen av din e-handel ska bli framgångsrik måste du ha en plan. Att bara sätta igång och se var du landar är aldrig ett vinnande koncept. Det är istället bättre att ta hjälp av kunniga som redan har erfarenhet av att lansera och skala upp butiker på nätet. Då slipper du alla vanliga och ofta kostsamma misstag.

Vi på Litium vill inget hellre än att du ska lyckas med din e-handel. Därför delar vi gärna med oss av våra kunskaper, insikter och erfarenheter. Vi har hjälpt många företag att lyckas på nätet och hjälper gärna dig att komma igång på bästa sätt. För att göra det har vi bland annat tagit fram en guide som berättar mer om TCO.

Ladda ner vår guide

I vår guide kan du läsa mer om varför du ska fokusera på den totala kostnaden för en e-handelsplattform, innan du gör ditt val. Ladda ner vår guide här!

TCO - räkna hem din digitala handel!