Hur blir man framgångsrik på dagens konkurrensutsatta marknad? Hur behåller man eller rent ut ökar sin tillväxt när utbudet är så stort på nätet? En viktig del är att ha en tydlig strategi och ett system för hur du hanterar din produktinformation. I den här artikeln går vi igenom fördelarna med ett Produkt Information Managment (PIM) system och hur det kan hjälpa dig att öka försäljningen och göra dig konkurrenskraftig.
Varför är PIM viktigt för din E-handel?
Låt oss först titta på varför ett PIM är nödvändigt för en framgångsrik försäljning av produkter i en e-handel. Tänk dig din e-handelsbutik som en enorm stormarknad med tusentals produkter på hyllorna. För att locka och få kunder att handla behöver du ha dina produkter, hyllor och sektioner organiserade, informativa och aktuella. Det är här PIM kommer in för din e-handel.
PIM hjälper dig att centralisera din produktinformation, vilket gör det enkelt att hantera och uppdatera oavsett hur mycket information och kategorier du har. Från produktbeskrivningar, bilder och priser till specifikationer på alla olika språk. PIM-systemet ser till att all information är korrekt och enhetlig i alla dina kanaler.
Inom e-handel och den digitala affären är konkurrensen hård och upplevelsen för köparen avgörande. Användarupplevelsen får inte misskötas. Om du inte hittar direkt vad du letar efter så går du kanske vidare i ditt sök och du tappar försäljning. PIM ger dig möjlighet att skapa en shoppingupplevelse i alla dina digitala kanaler genom att presentera kunderna med en produktinformation som är detaljerad och korrekt. Detta uppmuntrar till köp då det skapar trygghet med tydlig information och det blir enklare att välja rätt produkt.
Du behöver inte växa ur ditt PIM-system, utan ditt PIM kan växa tillsammans med dig. Detta är oavsett om du lägger till nya produkter och produktgrupper, går in på nya marknader eller anpassar produktkataloger och priser för olika kundsegment. Med ett bra och rätt PIM så kan du enkelt möta dina växande eller ändrade behov.
PIM kan hjälpa dig att öka försäljningen, hur?
Med PIM så kan effektivisera processen för att introducera nya produkter, vilket möjliggör att du snabbt kan dra nytta av marknadstrender och fånga nya möjligheter inom försäljning när de uppstår. PIM kan också hjälpa dig med mer personliga erbjudanden genom att underlätta skräddarsydda produktrekommendationer och riktade marknadsföringskampanjer.
Genom att förstå kundens preferenser och beteenden i de digitala kanalerna kan du skapa personliga shoppingupplevelser som ökar försäljningen och återkommande köp. En annan viktig del är att ett välstrukturerat PIM-system säkerställer att din produktinformation är sökmotoroptimerad (SEO). Högre sökmotorrankningar innebär ökad synlighet, vilket lockar fler potentiella kunder till din webbplats som i sin tur ger högre försäljning.
Med PIM kan du också enklare identifiera och förstå dina möjligheter för korsförsäljning och merförsäljning. Genom att presentera relaterade produkter eller kompletterande varor kan du öka det genomsnittliga ordervärdet och intäkterna per kund.
Effektiv lagerhantering genom PIM minimerar risken för att produkter tar slut eller att det finns överflöd av varor, så du kan uppnå en bättre lagerhantering. Att säkerställa att produkter är i lager när kunderna vill ha dem förbättrar deras shoppingupplevelse och ökar även den din försäljning.
Hur väljer man rätt PIM-lösning?
Om du vill säkerställa att du utnyttjar PIM:s fulla potential för att öka din digitala försäljning ska du se till att välja rätt PIM-lösning som är anpassad efter dina behov och ditt företag. Tänkt på faktorer som skalbarhet och användarvänlighet när du gör ditt val. Det är också viktigt att titta på hur lätt det är att integrera ditt PIM till dina övriga system.
Priset är naturligtvis också viktigt. Se till att du får en lösning som täcker dina behov men inte ett dyrt system med flertalet funktioner som du inte behöver.
Se PIM som något mer än bara ett verktyg för att hantera din produktinformation. Det kan hjälpa dig med mycket mer inom e-handel. Genom att du centraliserar din data, förbättrar dina kundupplevelser och möjliggöra datadrivna beslut ger PIM dig verktyg för att öka försäljningen och ta de bästa besluten på en tuff marknad. Se till att du väljer rätt PIM-lösning, det är ett viktigt val.
Om du blivit nyfiken på PIM eller vill veta mer får du gärna kontakta oss för ett möte. Litium PIM har rik funktionalitet, är användarvänligt med en god prisbild. Vi samarbetar även med Engine AI för dig som är nyfiken på hur AI kan hjälpa dig att bli ännu mer effektiv med din produktinformation.