Eleiko hjälper människor bli starkare och prestera bättre med Litium

maj 19, 2020

I slutet av 50-talet genomgick elektronikföretaget Eleiko en större transformation. När man valde att sluta tillverka brödrostar och våffeljärn för att istället börja producera skivstänger av exklusivt svenskt specialstål lyfte hela tyngdlyftningsvärlden på ögonbrynen. Sedan dess har Eleikos stång tagit världen med storm – och inte minst varit del i att sätta över 1000 världsrekord. Idag levererar Eleiko utrustning för tyngdlyftning, styrkelyft och styrketräning till internationella tävlingar och träningsanläggningar i över 180 länder. Nu är man också reda för nästa transformation. Från att uteslutande sålt utrustning till professionella köpare lanserar företaget nu sin första e-handelslösning.

Nya levnadsmönster accelererade lanseringsplanerna

Erik Blomberg, VD och ägare Eleiko Group AB, berättar hur strategin att lansera en webbshop funnits med sen ungefär ett år tillbaka. Tanken var ursprungligen att lansera en ny plattform mot slutet av 2020 men utbrottet av Covid-19 och förändrade levnadsmönster runt om i världen ändrade planen: 

– När träningssugna människor inte längre kunde besöka sina gym som de brukade ökade efterfrågan på träningsprodukter för hemmet snabbt. Allra störst var trycket i Storbritannien där vi så gott som dagligen fick in förfrågningar direkt från konsumenter som ville kunna träna på ett säkert sätt i sin hemmiljö. Vi valde att agera snabbt! 

Även om initiativet att satsa på e-handel accelererades när pandemin bröt ut var Eleiko på många sätt väl förberedda.

– I början på året hade vi gjort en grundlig studie och utvärderat en rad olika alternativ och plattformar för hur vi skulle realisera lösningen. Nu bestämde vi oss för att sätta planen i verket direkt, istället för att vänta till hösten som planerat, berättar Erik.

Flexibilitet och stöd för snabb internationalisering avgörande för framgång

Erik förklarar hur viktiga faktorer i valet av Litium som samarbetspartner var det trevliga bemötandet och möjligheten till en nära och konstruktiv dialog med det tekniska supportteamet. Lika avgörande var flexibiliteten i Litium som plattform där stödet för många olika kanaler passade Eleikos globala satsningar perfekt: 

– Så som vi gör affärer idag, i över 100 olika länder, ställer krav på den digitala plattformen. Att vi agerar på många olika geografiska marknader ger en komplex struktur – vi behöver hantera en mängd olika valutor, olika språk, olika varumärken och olika lager. Mycket tack vare stödet för alla varianter och att ett färdigt PIM finns integrerat i Litium kunde vi få en lösning på banan betydligt snabbare än planerat. Istället för en utvecklingstid på flera månader fick vi nu upp en första sajt på några få veckor.

Efter en framgångsrik pilotimplementation i Storbritannien i april 2020 har nu även konsumenter i Sverige, Norge och Danmark möjligheten att handla från Eleiko direkt på nätet.

Successiv utrullning i stora delar av världen

Efter lanseringen i Storbritannien och på de skandinaviska marknaderna är planen att rulla ut e-handel på den övriga europeiska marknaden och därefter i USA. 

– I praktiken har vi allting färdigbyggt i den lösning vi lanserar idag för att kunna rulla ut i hela världen – för att hantera olika språk, valutor, lager och varumärken. Att vi öppnar upp e-handeln stegvis på olika marknader handlar inte om teknik utan om att vi inte vill stressa ut en ny affärsmodell i organisationen. Vi vill låta varje marknad smälta omställningen mot digital handel i sin takt.

Med i planen finns också att bredda lösningen till att inte bara vända sig till slutkonsumenter utan också erbjuda ett smidigt sätt för gym och andra professionella köpare att handla digitalt:

– Vi kommer alltid i huvudsak vara ett premiumvarumärke där kärnan i verksamheten är att vara en partner till professionella aktörer. Traditionellt sett har vi bara använt oss av direktförsäljning på B2B-segmentet. Nu kommer vi kunna erbjuda möjligheten även för träningsanläggningar och tävlingar att också köpa våra produkter online. Med målsättningen att vi ska sälja för 1 miljard kronor 2024 finns också en ambition att den digitala försäljningen ska stå för ungefär en fjärdedel. För att lyckas med det behöver vi kunna erbjuda en integrerad upplevelse som är skräddarsydd för både B2B och B2C kunder. Och som i slutändan fullt ut stöttar vårt verkliga uppdrag – att hjälpa människor bli starkare och prestera bättre i sin idrott och i vardagen, avslutar Erik.

Har du frågor efter att ha läst den här artikeln eller är du bara nyfiken på hur vi på Litium kan hjälpa dig med din digitala handel? Kontakta oss på curious@litium.com eller ladda ner vår PIM-guide här.

Malin Bodolla-CMO.jpg
Malin  Bodolla
Chief Marketing Officer