Events

Feature-webinar-B2B-rapporten-SE.jpg
 

Datum: tis 25 maj. Tid: 10:00-10:30. Plats: Online. 

Talare:

Fredrik Hrdlicka, Sales Manager på Litium

Rasmus Hellman, Sales Executive på Litium

Varmt välkommen med din anmälan!

 
Anmäl dig knapp blå.png
 

Webinar: Framtid och insikter inom digital B2B-handel 2021

Att digitaliseringen av konsumenthandeln accelererat och att vi fått bestående beteendeförändringar råder det inget tvivel om, men hur snabbt sker transformationen inom B2B?

Under detta webinar presenterar vi resultaten av Scandinavian B2B Commerce 2021 som är vår femte rapport om digitala affärer mellan företag inom Sverige, Norge & Danmark. Vi kommer att prata om resultaten för de som digitaliserat sin affär samt vilka drivkrafterna är för de som är på väg. Vi har även undersökt hur datadrivna bolagen är inom B2B-handel och hur man använder dessa insikter.

 
 

Vi kommer under webinariet gå igenom följande;

  • Paketering, leveranser och returer – vilket tankesätt bör appliceras och vilka insikter behövs? 

  • Vikten av tvärfunktionellt samarbete inom organisationen, vilka personella resurser bör vara involverade för att lyckas? 

  • Lönsamhet och hållbarhet - går det att skapa lönsam hållbarhet inom e-handel?

Varmt välkommen för att få tips och inspiration kring hur ni bör eller kan tänka kring returer och paketering. Under webinaret finns det även chans att ställa frågor, så välkommen med dina funderingar. 

Talare

Marie Holmqvist, CXO på Royal Design

Malin Bodolla, CMO på Litium

 
Anmäl dig knapp blå.png
 

Webinar: Returer och ehandel − hur blir vi bättre?

Hur kan returprocesserna- och hanteringen inom e-handeln förbättras och effektiviseras?

På förfrågan kör vi på Litium ett nytt avsnitt i vår webinarserie med temat hållbarhet. Vi har fått många frågor inom temat returer då det är ett ämne som verkligen engagerar. Inte minst efter den senaste veckans reportage om paket som skickas kors och tvärs över världen som en del av en bristfällig returprocess. 

Webinaret kommer att ledas av Litiums CMO, Malin Bodolla, och vi har bjudit in Marie Holmqvist, CXO på Royal Design, som gäst. Marie har en mångårig erfarenhet av e-handeln genom olika ledande positioner på företag inom branschen. Hon kommer frikostigt och transparent att dela med sig av sina erfarenheter kring just returer. Hur ser Royal Designs resa ut, var är de idag och hur ser de på framtiden?


Webbinariet sändes 17 mars 2021, se inspelning.

Därför ska du se webbinariet:

  • För att bli inspirerad av lyckade projektexempel.
  • För att få en introduktion till hur ni kan säkerställa kundresan och identifiera personas.
  • För att få reda på hur ni kan skapa kundnytta redan från start

Talare:
Carolina Carlgren, UX / CX Lead, Ateles
Matilda Nilsson, UX Designer, Ateles

Webinar: Kundresan är allt när det kommer till konverteringsoptimering

Välkomna till ett inspirerande och lärorikt webinar med Litium och Ateles. Carolina Carlgren och Matilda Nilsson, som båda arbetar med UX på Ateles, kommer att gå igenom hur ni med hjälp av er kundresa och UX-process kan öka konverteringarna på er sajt.

Ni kommer få en intro i hur ni bäst säkerställer kundresan, identifierar personas och skapa kundnytta direkt.

Vi kommer att gå in på varför kundresan skall vara central i varje projekt hur den bäst säkerställs. Bland annat kommer vi beröra faktorer såsom att om kundresan är verifierad mot uppdragsgivaren och användaren lägger det grunden till ett lyckat projekt och hur UX-processen kan säkerställa att leverantören inhämtar alla krav. Något som vanligtvis kan missas innan projektet startar.



The webinar was aired February 16th, watch the recording.

During this webinar we will talk about how to create a solid business case for an investment in the digital space, for example implementing a new digital customer portal or a new B2B e-commerce site.
 

Speakers
Joakim Lööv, Senior Advisor, Columbus Global.
Dan Andersson, Head of Strategy & Solution Director, Columbus Global.

Webinar: How to make a business case for your B2B digital commerce

 

Producing a business case is often a necessary input when suggesting an investment. Before getting the budget needed for your project, you must first show that the investment is going to pay off. This webinar will go through how to align your business case with the goals of your organization, and how to calculate the monetary effects, in order to increase the likelihood of getting your investment approved.

The webinar aired February 3, watch the recording.

What you’ll learn;
  • New trends to be aware of during 2021
  • How this will this affect your business, what you should act on and what you should I keep an eye on
  • Which of the earlier trends are here to stay and which are not
 
Speakers
Håkan Nylander is the Chief Strategy Officer at Litium. He loves market intelligence and looking into the crystal ball, trying to understand what will shape our world in the years to come.

Malin Bodolla is the Chief Marketing Officer at Litium. She has a passion for brands and efficiency and really enjoys automation and to scale great marketing with less resources.

New trends in Scandinavian B2B commerce 2021 

2020 was the year when we all were taken by surprise. With all changes, how can we meet the new customer demands in 2021? What are the new initiatives coming? What is new in digital commerce within B2B and what is relevant for companies in Scandinavia? In this webinar we guide you to several trends that are important for you to keep an eye on in order to stay competitive.

Target group
This webinar is targeted to those who work with or are curious about digital commerce in B2B. Both for companies that are thinking about how to get started and for those of you who already have a digitalized commerce or lead generation but want to take the next step and scale it up. Examples of titles are Marketing Manager, CEO, IT Manager, Digital Manager, E-commerce Manager, Strategy Manager or similar. 

Webbinariet sändes 8 dec 2020, se inspelning.

Därför ska du se webinariet:

  • För att inte glömma bort SEO och innehåll nästa gång du bygger om din e-handel
  • För att förstå när SEO är en hållbar strategi och när det inte är det
  • För att få nya insikter och inspireras

Lita på ditt innehåll när säljaren är frånvarande

Välkomna till ett webinar med Litium och Mardi Gras Digital där vi berättar hur ni som B2B säkerställer att ni har innehåll som maxar er trafik, ökar försäljningen och ger ert varumärke kött och blod även när säljaren inte är på plats. Vi kommer bland annat snacka SEO, Content First, Inbound Marketing och ge tips på hur ni får kontinuitet i innehållsproduktionen.

Webinar: How to create a good Customer Experience with a B2B Commerce & Customer Portal solution

How can digital commerce help B2B manufacturers to maximize customer experience and the lifetime value of customers to sustain their business?

During this webinar we will discuss how an intuitive and smooth shopping experience, can help you improve your customers experience. This by working with customer care, post-sales service, and instant information access, e-commerce or a customer portal.



Webbinariet sändes 20 okt 2020, se inspelning.

In this webinar you will learn:

  • How to measure the performance of your online store with relevant KPI-s
  • A better understanding of how your platform can work together with different marketing tools
  • What the first steps forward is – for your own business

Webinar: How to increase conversion rates and lifetime value of your e-commerce customers

Getting an online store up and running is in many ways easier today than ever, but at the same time the competition has never been tougher.

During this webinar we’ll dig a little deeper into some of the methods that are being used by successful companys to run and optimize online sales effectively. The webinar covers digital marketing, conversion optimization and how to remarket to your existing customers. The host is Jakob Twedmark, Ecommerce Advisor and CEO of Motillo.



Webbinariet sändes 10 sep 2020, se inspelning.
 

Moderator: Mats Gustafsson, grundare @ Wednesday Relations

Panel: Arne Andersson, Senior e-commerce advisor and expert @ PostNord
Patrik Settlin, CEO @ Litium
Mats Rimton, Futurist, Föreläsare, Entreprenör @ Futurement

.

Webinar: Amazon lanseras i Sverige – paneldiskussion kring möjligheter & hot

Agenda

- 10:00 Inledning av Mats Gustafsson, Wednesday Relations

- 10:05 Introduktion av expertpanelen

- 10:15 Paneldiskussion kring Amazons intåg på den svenska marknaden

- 10:45 Summering och avslut


 

 



Webbinariet sändes 25 juni 2020, se inspelning.

Talare
Malin Åberg , Head of Customer Experience, Knowit
Malin har 20 års erfarenhet av olika roller inom byrå och IT-branschen. Med stor passion för kundinsikter och digitalisering har hon hjälpt kunder inom så väl fordonsindustrin som läkemedelsbranschen att kartlägga beteenden i deras digitala förändringsresa.

Webinar: från infoweb till framgångsrik digital försäljning

Agenda

- Varför ska man göra kundresor – Vad är nyttan? Vilka förberedelser krävs? Vilka ska vara med? En del av förändringsresan.

- Hur gör man? - Så här går det till steg för steg. Utgå från en hypotes och verifiera via data – hur nitisk ska man vara? Identifiera och prioritera key points.

- Börja smått med lågt hängande frukter. Vi går igenom utmaningar och fallgropar. 

Målgrupp
Detta webinar riktar sig till dig som arbetar med eller är nyfiken på digital handel inom B2B. Både för företag som är i startgroparna och funderar på hur ni ska komma igång till er som redan har en digitaliserad handel men vill ta nästa kliv och skala upp ytterligare. Exempel är marknadschef, IT-chef, digital chef, e-handelschef, vd, strategiansvarig eller liknande.



Webbinariet sändes 27 augusti 2020, se inspelning.

Kartläggning av hur bolaget möter upp de olika stegen i befintlig kundresa. Och för att möta upp ett önskat målläge:

- Vad krävs av organisationen?

- Vilka processer berörs?

- Vilka systemstöd behövs?

Talare
Andreas Stierna, Knowit

Webinar: kundresan är på plats, vad gör vi nu?

I detta webinar tar vi steg 2 i att uppnå en framgångsrik digital försäljning. Ni har nu kartlagt kundresan och identifierat key points, men vad händer sen? Malin Åberg och Andreas Stierna från Knowit ger er handfasta tips och råd hur ni tar processen med kundresan vidare och vad det innebär för organisationen. Detta är del 2 i en webinarserie och det första delen hittar du inspelad här. 

Målgrupp
Detta webinar riktar sig till dig som arbetar med eller är nyfiken på digital handel inom B2B. Både för företag som är i startgroparna och funderar på hur ni ska komma igång till er som redan har en digitaliserad handel men vill ta nästa kliv och skala upp ytterligare. Exempel är marknadschef, IT-chef, digital chef, e-handelschef, vd, strategiansvarig eller liknande.



Webbinariet sändes 28 april 2020, se inspelning

Innehåll 

Resultat från B2B-rapporten: 
- Digitala handeln i siffror
- Drivkrafter och utmaningar för B2B företag
- Lärdomar och resultat 

Vi ger även våra tankar kring
- Hur påverkas den digitala handeln av Covid-19
- Tips på hur du skalar upp din affär
 

Fredrik Hrdlicka.png     Håkan Nylander.png

Talare är Fredrik Hrdlicka, Sales Manager Litium och Håkan Nylander, Chief Strategy Officer Litium

Webinar: Framtid och insikter inom digital B2B-handel 2020

För fjärde året i rad släpper Litium en rapport om hur B2B-företagens digitala handel ser ut i siffror. Under detta webinar kommer vi presentera resultatet från rapporten som genomfördes under november 2019 samt ge våra tankar om hur omvärlden med Covid-19 kan påverka framtiden för den digitala handeln inom B2B. Välkommen till ett webinar i samarbete med Wednesday Relations.

Webbinariet sändes 31 mars 2020. se inspelning.

Vi går igenom följande:

- Affärsvärde
- Organisationen
- Teknik

Digitala resan i fyra steg

- PIM - Produktdatamodell - Produktwebb.
- Generera affärer och effektivisera verksamheten
- E-handeln är live
-Ta affären till nästa steg

Webinar: Så framtidssäkrar du din B2B affär!

Digitaliseringen ger oss möjligheter att skapa fler affärer på ett effektivare sätt. Det handlar inte bara om att leverera en hemsida med en köpknapp – för att kunna ta din affär till nästa nivå behöver du som företagare en kommersiell plattform som gynnar och effektiviserar hela organisationen.

Men den digitala resan måste inte implementeras genom en BIG BANG. I detta webinar förklarar vi hur du kan etablera den digitala kanalen i er takt, efter era förutsättningar för att över tid få maximal hävstång på investeringen. Webbinariet hålls av Frida Bäckström och Gustav Fredin från Perpello.

Vänligen notera att webinariet tyvärr inte är öppet för branschkollegor till Litium

 

Webbinariet sändes den 10 mars 2020, se inspelning.

Vi går igenom följande: 
- Trender inom digital handel B2B
- Konkreta tips på hur du lyckas, var börjar jag?  
- Vanliga misstag som företag gör 

 

Webinar: Trender, tips och fallgropar för digital handel B2B

Jobbar du inom B2B och är på gång att starta digital handel, eller har ni redan påbörjat denna resa? Lyssna in när Henrik Lundin, evangelist inom digital handel, ger sina tips om vad du bör tänka på för att lyckas. 

 

Webbinariet sändes den 17 jan 2020, se inspelning.

Agenda:

- Intro Litium och Spot On

- Vanliga anledningar till att PIM-projekt drar ut på tiden

- Konkreta tips på hur du snabbt och enkelt kommer igång med PIM

- Etapp 2 – saker du kan vänta med

- Frågor

 

Webinar: Att komma igång med PIM projekt är enklare än du tror

Att påbörja ett PIM-projekt kan ibland kännas stundtals övermäktigt med tanke på de olika parametrar som ofta spelar in. Spot On och Litium bjuder därför på ett webinarie där du får konkreta tips på hur du skall tänka och vilka fallgropar du skall undvika för att komma igång så fort och smidigt som möjligt! Webinariet leds av Peter Nilsson och Andreas Engman från Spot On.