Home & Cottage

Omnikanalstrategi nyckeln till framgång

B2C
Retail
21/09/2021

Home & Cottage är ett norskt möbel- och inredningsföretag som har funnits sedan 2009 och med e-handel sedan 2015. I den här artikeln berättar Philip Skjelbred, e-handelsansvarig, om samarbetet med Litium och resan mot att bli störst i branschen på tre år.

Störst i branschen på tre år

Philip Skjelbred leder arbetet för Home & Cottages nätbutik och arbetar även mot marknadsavdelningen och utvecklingen av sajten. Detta innefattar även ansvar för den personal som skapar innehåll till sajten samt lagerpersonal. Kort och gott, hela e-handelns näringskedja – ända ut till slutkund. Han påbörjade arbetet med företagets digitala affär 2015 och hade då en tydlig ambition:

– Min egen målsättning var redan från start att vi skulle bli den största kedjan inom vår bransch inom loppet av tre år. Det målet nådde vi och vi dubblerade omsättningen varje år under de första tre åren. I nuläget utgör e-handeln omkring 13 procent av vår totala omsättning och andelen ökar ständigt.

Verksamheten är uppdelad i två delar – möbler och inredning. Initialt förutspådde man att inredning skulle vara fokusområdet för online-kunderna, men det visade sig ganska snabbt att intresset i högre grad låg på möbler. Philip, igen:

"Idag utgör möbelförsäljningen mer än 70 procent av omsättningen online. Försäljningen hade dock aldrig gått så bra om det inte även fanns fysiska butiker och vår omnikanalstrategi är därför väldigt viktig för oss. Det ena klarar sig dag inte utan det andra. Vi ser även tydligt att vi säljer betydligt bättre online i områden där vi har fysiska butiker."

Två uppgraderingar med visuella element i fokus

Litiums plattform var det första och enda valet då Home & Cottage öppnade sin nätbutik 2015. En löpande diskussion med solution partnern Columbus har pågått sedan start för att man ständigt ska ligga i fas med en önskad utveckling av sajten. Detta har bland annat resulterat i rekommendationer från Columbus om att uppgradera Litiums plattform. Sedan implementeringen har två större uppgraderingar gjorts, huvudsakligen för att lyfta visuella element till en högre nivå. Philip berättar:

 "I enkla ordalag kan man säga att det efter en tid uppstod en önskan om att sajten skulle se lite fräschare ut. Efter uppgraderingarna har det generellt sett bara blivit bättre, trots att vi har en komplex varianthantering som medför utmaningar vid sådana uppgraderingar. Överlag är min upplevelse att plattformen för varje uppgradering av Litium har blivit mer användarvänlig – allt är lite mer plug and play nu än tidigare. Särskilt när det gäller sajtens innehåll och att publicera det på ett enkelt sätt."


”Litium – en plattform att lita på”

I arbetet framåt sker utvecklingen av e-handeln för Home & Cottage på både kort och lång sikt. På kort sikt handlar det om att hantera eventuella buggar och se till att arbetet löper på utan problem medan man på längre sikt först och främst vill fortsätta att utveckla arbetet med content. Philip avslutar:

"Vi arbetar ständigt för att utseendet på sajten ska harmoniera med vårt övriga marknadsföringsarbete – både digitalt och fysiskt, så att allt hänger ihop som en helhet. Därför är det viktigt att sajten är enkel att hantera och att man med enkla medel kan göra förändringar som i sin tur förenklar kundens köpupplevelse. Den stora fördelen med Litium har hela tiden varit att det är en plattform att lita på. Vi har överlag haft väldigt få problem och allt har genomgående fungerat mycket stabilt. Det har varit en stor trygghet och säkerhet i vårt arbete med e-handel."

Partner

Columbus
  • Idag utgör möbelförsäljningen mer än 70 procent av omsättningen online. Försäljningen hade dock aldrig gått så bra om det inte även fanns fysiska butiker och vår omnikanalstrategi är därför väldigt viktig för oss. Det ena klarar sig dag inte utan det andra. Vi ser även tydligt att vi säljer betydligt bättre online i områden där vi har fysiska butiker.

    – Philip Skjelbred, ecommerce manager, Home & Cottage

HomeAndCottage

About Home & Cottage

Home & Cottage is a furniture and interior design chain with 20 stores that was established in 2009 with a clearly defined style expression - an expression we have cultivated under the "vignette" a casual way of living. We buy products from several parts of the world, and find lots of nice and maybe a little different things, which we import directly without expensive intermediaries. With control of the entire value chain, we become unique - at the same time as it reduces our costs. In this way we make nice design that is available and affordable for the many. Find inspiration in our 20 shops in Norway or in our webshop.


www.homeandcottage.no