Säg hej till våra nya stjärnor på marknadsavdelningen

Redan vid årsskiftet hade vi äran att få välkomna Jakob Rahm Eriksson och Linnea Sundberg till vårt härliga marknadsteam. Två nyfikna och utforskande träningsintresserade personer som båda verkar må bra när det händer mycket på en och samma gång. Men varför Litium – och hur ser de på de senaste trenderna inom digital marknadsföring?

Vi tar det från början

Med en bakgrund från Lidl och musikbranschen kanske man undrar varför Linnea hamnade hos oss på Litium? Inte alls så konstigt när man tänker efter. Även om digital handel är relativt nytt för henne så är Linnea en ambitiös person som är mer än bra på att hålla många bollar i luften. En vetgirig framåtsträvare är något som passar Litiums profil som handen i handsken. Det är ingen nackdel att hon även brinner lite extra för att kunderna ska få det bra.

– Jag har alltid varit nyfiken på att göra olika saker. Det som är så spännande med Litium är att det är en väldigt flexibel och skalbar e-handelsplattform som alltid är på jakt efter att hitta nya sätt att förbättra användarupplevelsen för sina kunder, säger Linnea.

Litiums e-handelsplattform är inte någon nyhet för Jakob, som nu tycker det är skönt att vara tillbaka på “rätt sida” igen.

– Jag jobbade tidigare som webbproducent på Gudrun Sjödén och tyckte att plattformen var riktigt bra. Eftersom jag närmast kommer från en byrå där jag hjälpt andra företag med sin digitala annonsering är det kul att nu vara tillbaka på "kundsidan", berättar Jakob.

En “vanlig” dag på marknadsavdelningen

För marknadsavdelningens lilla men sammansvetsade team är ingen dag sig lik (förutom alla kommentarer angående felskrivningar på den och den sidan inflikar Jakob med ett leende). Typiska sysslor för Jakob består annars av segmentering av målgrupper, arbete med annonsering (SEM/Paid Social), webbinnehåll, SEO och analys.

– Vi samarbetar mycket inom teamet, har möten och lägger strategiska planer för våra framtida marknadsinitiativ, säger Jakob.

Linnea lyfter också teamet och värdet av ett starkt sådant. Men vilka är hennes huvudsakliga arbetsuppgifter?

– Allt från strategisk planering för att stärka varumärkesidentiteten till utveckling av marknadsföringsplaner och kampanjer för att locka kunder till plattformen. Som till exempel e-postmarknadsföring, annonsering i sociala medier och arbete med sökmotoroptimering, berättar Linnea.

Så här kan det låta

Både Jakob och Linnea uppvaktas med nyfikna frågor internt titt som tätt. Jakob får en hel del frågor kring annonsering och målgruppsstyrning.

– Många vill gärna komma med idéer och tankar kring specifika målgrupper som de tror på, vilket såklart är jättekul. Mitt svar är oftast att vi testar och utvärderar. 

Det är inget konstigt i att få ta emot frågor när man jobbar på en marknadsavdelning. Det hör liksom till. Så, Linnea vilken fråga är vanligast för dig?

– När kommer inbjudan till nästa webinarium?

Alltid full fart – och det är väldigt mycket som händer just nu

På en arbetsplats som Litium står det aldrig still. Mycket har hänt och en hel del är på gång.

Jakob tycker om när det rör på sig och lyfter som ett exempel det lyckade webinaret med Didriksons – som till och med slog rekord. 🏆

– Det blev det webbinarium med flest antal registreringar någonsin – så himla kul, säger Jakob.

Nyligen släppte Litium sin årliga B2B-rapport. En rapport som sammanfattar alla insikter kring drivkrafterna och de senaste trenderna inom e-handel för olika typer av B2B-företag. Jakob arbetade intensivt med både utformning och annonsering kopplat till den stora rapporten.  

Linnea är inte heller den som har något emot när det går undan.

– Åh, det är jättemycket på gång! Men när det finns så mycket vi vill göra är det viktigt att vi prioriterar.

Förutom B2B-rapporten och webinariet med Didriksons presenterade Litium nyligen tillsammans med EngineAI en smart AI-lösning för ett stort antal företag. Integrerat i Litiums plattform kan AI både skapa och hantera stora mängder högkvalitativa produktbeskrivningar.

Artificiell intelligens – hetaste trenden inom digital marknadsföring?

AI är det självklara svaret för Jakob på frågan om vilken som är den intressanta trenden inom digital marknadsföring just nu.

– Det är spännande att se hur AI-teknik alltmer används inom marknadsföring för att effektivisera och automatisera processer som tidigare varit tidskrävande och manuella. AI-teknik kan ju användas för att förutsäga kunders beteenden, automatisera e-postmarknadsföring, skapa dynamiska annonser och även förbättra sökmotoroptimering.

Jakob tar även upp det här med dataprivatisering. Hur bör man göra för att nå ut till sin givna målgrupp med nuvarande och kommande regelverk är en viktig fråga som är mer än aktuell. Linnea trycker istället på vikten av att mäta sin data för att få större insikter och för att i slutändan kunna ta bättre beslut.

...och det absolut bästa med Litium?

Variationsrika arbetsdagar och känslan av att få känna sig uppskattad är ju inte helt fel.

– Jag känner mig både viktig och uppskattad, allt jag gör ser jag också resultatet av vilket inte alltid är fallet på andra bolag. Jag tycker att kollegorna är supersköna och det är härligt med så stor variation i mitt arbete, berättar Linnea.

Jakob håller med:

 – Det är roligt att vi är relativt små för det känns som om jag gör skillnad och att mitt bidrag är viktigt för Litium. Eftersom det händer så mycket hela tiden och att det inte finns någon mall med vad som är rätt gör att alla idéer är välkomna och vi testar och utvärderar vad som är rätt väg för oss. 

Härligt att träna – men också att fira segrar

Träning verkar mer eller mindre vara synonymt med att tillhöra Litiums marknadsteam. Linnea som själv älskar att röra på sig tycker det är härligt att hela gänget har intresset gemensamt. Träning och god mat är faktiskt en sorts vardagslyx som både Jakob och Linnea rekommenderar till alla som vill få ut lite extra av vardagen.

– Sen tycker jag att man inte ska glömma bort att fira segrar, och då inte bara när man går i mål med ett projekt utan även delmål på vägen dit. Det gör vardagen extra rolig, säger Jakob.

Efter den stundande sommaren väntar också nya utmaningar.

– Då flyttar vi till ett nytt kontor vilket jag verkligen ser fram emot, säger Linnea. Jag kommer då att hålla i vår inflyttningsfest i samma veva som Litium passande nog även firar 10 år som produktbolag, avslutar Linnea. 🎉

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterat på det senaste och få tips inom digital handel och e-handel.