Daniel Hultgrens teknikintresse väcktes i ung ålder. Ett tidigt minne är när han nyfiket plockar isär familjens gamla tvättmaskin för att förstå hur den fungerade. Hans nyfikenhet är kvar sedan den tiden, fast nu som operativt ansvarig på Litium. Vi har pratat med Daniel för att få en bättre bild av vem han är, vad han drivs av och hur han tänker kring Litiums fortsatta utveckling.
Hej Daniel, vi är lite nyfikna på vem du är. Kan du berätta om dig själv?
Haha, javisst! Jag är en teknikintresserad kille från Jönköping som trivs bäst i skärningspunkten mellan teknik och affär. I den zonen får jag möjlighet att göra det jag gillar bäst – att lösa problem. Ända sedan jag var liten har jag tyckt om att identifiera problem och sedan metodiskt arbeta fram ett sätt att lösa dem. Jag älskar känslan som uppstår när man identifierar själva kärnan och sen hittar en lösning. Det ger mig energi och tillfredsställelse som kanske kan liknas med känslan som säljare får när de landar en stor affär.
Hur hamnade du på Litium och hur har din resa varit?
Allt började egentligen med ett tips från en kompis. Jag började arbeta som supporttekniker på Litium för elva år sedan och har inte tröttnat ännu. De senaste nio åren har jag varit CIO på Litium och ansvarat för Cloud och Support. Jag tycker verkligen att Litium ett fantastiskt företag där det finns stora möjligheter att utvecklas för den som vill vara delaktig och ta ansvar.
När jag började i bolaget hade jag inga konkreta planer på att röra mig mot en ledande roll. Men samtidigt är jag en person som säger vad jag tycker och inte är rädd för att komma med förslag och synpunkter på hur saker kan göras på ett bättre sätt. Det passar Litiums företagskultur, där alla medarbetare uppmanas att bidra och tillsammans utveckla bolaget. Min inställning att konstant arbeta för att lösa problem passar Litium. Därför har jag hela tiden kunnat fortsätta att utvecklas inom bolaget.
Litium växer och utvecklas. Hur har ni lyckats behålla kulturen i bolaget?
Även om vi växt till över 30 anställda har vi på Litium behållit en nära och familjär känsla som präglar vår kultur. Vi värnar om både medarbetare och ledare samt är noga med att uppmärksamma och belöna bra arbetsinsatser. Det är viktigt att man som anställd känner att man får något tillbaka när man satsar. Här trivs personer som är ärliga och dedikerade och sätter teamet före jaget. Då finns ett stöd från hela bolaget som är på riktigt. Därför är det av stor vikt att vi har ett bra ledarskap. Vi söker inte chefer som pekar och talar om hur saker ska göras, utan snarare ledare som själva sätter tänderna i problemet och är delaktiga i att ta fram lösningen.
Litium är kända för att hålla sig i teknikens framkant. Har ni något spännande på gång?
Massor! Utvecklingen i vår bransch går rasande fort. För att kunna hålla oss i framkant är det därför viktigt att veta varför man gör saker och inte bara hoppa på nya tekniker för att andra gör det. Vi frågar oss alltid vad våra kunder och partners kan få för fördelar med tekniken. Vi lägger därför mycket energi på att analysera trender för att kunna fatta underbyggda beslut om våra vägval.
Med det sagt så är vi just nu inne i en spännande fas där vi rör oss från traditionell drift till att arbeta med container-teknologi. Det gör vårt utvecklingsarbete mer effektivt så att vi snabbare kan få ut nya funktioner och förmågor till våra kunder.
Kan du berätta lite om din roll som COO?
Enkelt förklarat är jag operativt ansvarig för hela kundens livscykel här hos oss på Litium. Det vill säga allt från drift, support och partnerstöd till kundrelationen. I huvudsak betyder det att vårt nya affärsområde, Customer Excellence, ska säkerställa att Litium hela tiden utvecklas med våra kunder och att hjälpa dem lyckas med sin affär.
I vårt nya affärsområde som jag leder finns nu alla team som jobbar för att hjälpa våra kunder att lyckas bättre. Förutom support och drift har vi de som jobbar med Customer Success, det vill säga att hitta sätt att lösa kundens utmaningar med hjälp av våra tjänster och se till att de löpande får tips och råd för hur de kan ta nästa steg. Vi har också det vi kallar för Expert Services. Det är ett team som främst hjälper våra partners med implementeringsprojekt och utbildning, så att de kan erbjuda skräddarsydda lösningar till sina kunder.
Vi märker att vi genom att samla alla funktioner som arbetar med teknik, kundvärde och support blir ännu bättre på att erbjuda våra kunder, leverantörer och partners maximalt stöd genom hela kundresan.
Sista frågan. Vad gör du när du inte löser arbetsrelaterade problem?
Det blir nog en del teknik på fritiden också. Allt i från att snickra altan till att uppgradera hemmet med smart teknik. Men det stora gemensamma intresset i familjen är vår husbil.
Varje vår längtar vi efter att ta fram den för att köra i väg och utforska nya platser. Drömmen är att någon gång bila genom hela Europa, utan begränsningar i form av pandemier eller krig. Närmast till hands ligger resor till Skottland och Frankrike där vi har släkt. Förra året körde vi säkert 250 mil bara i Sverige. Vi älskar friheten att kunna stanna till och uppleva platser man passerar och sedan köra vidare precis när man vill.
Vill du komma i kontakt med Daniel så når du honom på Daniel.hultgren@litium.com.