Allt fler B2B-företag ställer om till digital försäljning, men tillverkare ligger fortfarande efter. Samtidigt förändras kundernas köpbeteende snabbt, och konkurrensen ökar. I den här artikeln visar vi varför digital försäljning är avgörande för tillverkare som vill öka lönsamheten, förbättra kundservicen och ligga steget före. Du får även svar på vanliga frågor, lära dig varför integration med ERP är så viktigt, och få inspiration från företag som lyckats.
Enligt vår rapport “Nordisk digital handel inom B2B 2025”:
Det betyder inte att det är för sent, det betyder att möjligheten att ta marknadsandelar är större än någonsin.
Genom att erbjuda digitala gränssnitt , som webbshop, kundportal eller konfiguratorer, får ni direkt inblick i kundernas beteenden, behov och köpmönster. Det gör det lättare att förstå vad som fungerar, vad som behöver förbättras och hur ni kan skapa mer relevant kommunikation.
Digitala säljkanaler gör det enklare för kunderna att själva lägga till, upprepa eller anpassa beställningar, när det passar dem. Det innebär att ni säljer mer, utan att öka belastningen på säljavdelningen.
Med digitala system får kunden tillgång till orderhistorik, produktinformation, reservdelar och självbetjäning dygnet runt. Det ökar kundnöjdheten och minskar trycket på er interna support och administration.
För att lyckas med digital försäljning behöver allt hänga ihop. Välj därför en lösning där kundportalen är integrerad med ERP-systemet. Det gör att du:
Läs mer i vår guide om kundportaler för B2B – vad de är och varför de är avgörande för tillverkare.
Konkreta exempel är El-Björn och MCT Brattberg som valt Litium med integration till sitt affärssystem Monitor ERP. Det ger kunderna en modern kund- och säljportal där de enkelt kan hitta produkter, följa beställningar och ladda ner dokument, dygnet runt.
“Vi valde Litium för att få en flexibel och framtidssäker plattform... Integrationen med vårt Monitor ERP gör det enklare för våra kunder att hantera sina beställningar smidigt,”
– Sofia Smajlovic, Marknadskoordinator på El-Björn
👉 Läs mer om El-Björns beslut här.
“För oss är det viktigt att våra kunder enkelt kan hitta rätt lösning oavsett var i världen de befinner sig. Med Litium får vi en flexibel och framtidssäker plattform som hjälper oss att förbättra både tillgänglighet och service,” säger Ola Johansson, marknadskoordinator på MCT Brattberg.
Här kan du läsa mer om MCT Brattbergs lösning och de viktigaste funktionerna i en integrerad kundportal.
Vi vet att många tillverkare funderar på:
Det viktiga är: du behöver inte ha alla svar på en gång. Börja smått:
En annan viktig trend är hur fler B2B-företag börjar använda AI och data.
Som tillverkare kan det innebära bättre prognoser för efterfrågan, smartare produktrekommendationer och automatiska prisstrategier.
Snart kommer vår rapport hur B2B-företag använder sig av AI för digital försäljning, läs mer här.
Observera att digital försäljning är inte ett IT-projekt – det är en strategi för att:
“Fler företag ser nu digital försäljning som ett sätt att skapa kundvärde – inte bara effektivisera interna processer.”
– Martin Billenius, vd Litium
Att sälja via digitala kanaler – som kundportaler eller webbshoppar – istället för enbart via personlig kontakt eller manuell hantering.
Det ger kontroll, automatisering och säkerställer att kundportalen alltid visar rätt priser, lagersaldon och orderstatus.
Företag rapporterar ökad försäljning till befintliga kunder, bättre service och färre fel – vilket sammantaget förbättrar lönsamheten.
Ladda ner rapporten: Nordisk digital handel inom B2B 2025
Läs guiden: Kundportal för B2B – den ultimata guiden
Kontakta oss: Vi hjälper tillverkare att lyckas med digital försäljning integrerat med ERP. Maila till curious@litium.com så kontaktar vi dig.