SV / Blogg

Toxic: Så effektiviserar B2B-företag sin digitala handel med AI

Skriven av Malin Bodolla | Sep 9, 2025 6:00:00 AM

Allt fler B2B-företag vill ta steget från digital handel till AI. Enligt vår rapport The Rise of AI in B2B Digital Commerce använder redan 24 % AI för att effektivisera försäljning, kundservice och marknadsföring – och ytterligare 32 % planerar att införa det. För att förstå mer om vad som händer i praktiken ställde vi fyra frågor till Oscar Salomonsson hos vår partner Toxic, som dagligen hjälper B2B-företag att lyckas med digital handel – och ser hur AI blir nästa naturliga steg.


”Intresset för AI ökar i alla branscher”

Får ni mycket förfrågningar kring AI? Och vad är det B2B-företagen oftast vill komma igång med?

Ja, de senaste åren har intresset inom såväl tillverknings-, OEM- och grossistföretag ökat. Ofta av olika skäl, men det vi ofta ser är behovet av ett smart produktsök eller översättning av större mängder produktdata.

Det är också många företag som har insett att de kan bli mer effektiva och lönsamma om de använder AI i sitt säljarbete och i BI-verktyg, för att få data mer tillgänglig och automatiserad.


”Börja med AI i CRM eller CMS”

När B2B-företag bestämmer sig för att börja använda AI, var brukar ni rekommendera att de startar, och varför just där?

Beroende på om det är ett arbetsmoment man vill effektivisera, eller om det till exempel är kundnöjdheten man vill förbättra, så är mitt svar olika.

Börjar man från ”noll” så tror jag att det kan vara bra med ett modernt CRM (med inbyggd AI), som exempelvis HubSpot, som kan hjälpa företag med att ta fram smart data eller automatisera manuella processer.

En annan bra början kan vara att implementera en AI-översättning med prompt-funktioner i sitt CMS.


”Olika roller för AI hos tillverkare, distributörer och grossister”

Varför ser det olika ut i hur man använder AI mellan tillverkare, distributörer och grossister?

Det handlar helt enkelt om mängden produktdata, affärskomplexitet och om det är interna eller externa förbättringar man har på sin agenda. Skillnaden mellan en tillverkare och en grossist kan vara avsevärd i hur man gör affärer.

En gemensam nämnare är ofta lönsamhet. Hur kan vi växa vår försäljning eller kundbas med x procent utan att anställa? Vilka arbetsmoment vill vi rationalisera eller automatisera?


”Se AI som en assistent – inte en ersättare”

I rapporten lyfter vi fram sex risker med AI. Hur tycker du att företag kan jobba smart för att undvika en eller flera av dessa risker?

Kunskap om hur AI fungerar är viktigt att utbilda sin personal i, och det är också viktigt att sätta upp riktlinjer kring vad man får använda det till. Både när det gäller säkerhet och trovärdighet.

Jag tror att man ska se AI som en smart assistent, men att man själv behöver göra kontroller och vara vaksam. Använd AI där det gör stor skillnad och har låg risk, och använd den sparade tiden till att tillföra värden som varumärkeskännedom eller autentisk kommunikation.


Summering och nästa steg

Att komma igång med AI handlar inte om att göra allt på en gång, utan om att börja där det ger mest värde. Som Oscar beskriver kan produktrekommendationer, kundsupport och innehållsproduktion vara enkla första steg för många B2B-företag.

Vill du veta mer om hur nordiska företag använder AI idag?
📌 Ladda ner rapporten The Rise of AI in B2B Digital Commerce

Läs mer om hur Litium och Toxic hjälper B2B-företag att växa med digital handel.