Vill du läsa mer om Amazon? Ladda när vår guide ”Är Amazon för alla?”!
Amazon gick redan före lanseringen ut med information till välkända svenska varumärken samt till befintliga svenska säljare på Amazon med information om hur man kan lägga till Sverige som marknad för försäljning. Har du inte registrerat dig på Amazon – gör det. På så sätt kan du följa ta del av all den information som löpande uppdateras.
Alla produktsäljande verksamheter kommer att påverkas av Amazons närvaro i Sverige. Därför är det viktigt att alla nu sätter sig in i de möjligheter och hot som den kommer att innebära. Analysera hur just du vill förhålla sig till e-handelsjätten, utvärdera din befintliga affärsmodell och hur den kan tänkas påverkas.
Om priset är ditt konkurrensmedel måste du sannolikt flytta din position och arbeta för att bygga ett unikt erbjudande. Hitta exempelvis en intressegrupp där just du är relevant eller utforska möjligheterna att addera egna märkesvaror.
Om du väljer Amazon, gå inte in med hela ditt sortiment direkt. Prova med utvalda produkter för att lära dig hur det fungerar. Testa, dra lärdomar, iterera och se vad som fungerar och vad som inte gör det. Baserat på dessa lärdomar kan du sedan fatta beslut om ifall det är läge att ta in en större del av sortimentet.
Är du ensam om att sälja på din egen hemmamarknad med ditt eget varumärke? Överväg då vad din motivation är för att gå in på Amazon. Tänk på att du på detta sätt skapar en konkurrent till dina egna säljkanaler och att du samtidigt ”ger bort” mellan 8 och 20 procent av försäljningen.
Ju högre status ditt varumärke har desto svårare blir det att kopiera det du gör. Ligger det unika i din produkt enbart i produktens utformning är det däremot förmodligen mest en tidsfråga innan någon kopierar den om din försäljning blir lyckad via marknadsplatsen. Ta med det i en omfattande riskbedömning innan du väljer att använda Amazon som säljkanal. Särskilt om du går in på internationella marknader.
Att förstå hur Amazon fungerar är komplext och för att optimera försäljningen krävs kunskap som ständigt behöver uppdateras. Se därför till att stärka den digitala marknads- och säljkompetensen internt om du väljer att använda Amazon som säljkanal. Hur mycket fokus och resurser du behöver lägga på detta beror på hur många produkter du försöker optimera försäljning mot samtidigt.
Vill du läsa mer om Amazon? Ladda när vår guide ”Är Amazon för alla?”! Där hittar du fler handfasta tips som hjälper dig att lyckas – oavsett om du väljer att använda Amazon som säljkanal eller inte.
Har du frågor? Kontakta oss direkt!