Stayhard fortsätter expandera

– Jag är jättenöjd och verkligen stolt över vår e-handelsplattform. Med den kommer vi kunna fortsätta accelerera våra affärer mycket snabbare under flera år framöver.

Johan Davidsson, COO på Stayhard

Läs hela caset (pdf)

 

Stayhard fortsätter expandera

– Jag är jättenöjd och verkligen stolt över vår e-handelsplattform. Med den kommer vi kunna fortsätta accelerera våra affärer mycket snabbare under flera år framöver.

Johan Davidsson, COO på Stayhard

Läs hela caset (pdf)

 

Sedan nätbutiken Stayhard grundades 2005 i en källarlokal på 15 kvadrat har man gjort en fantastisk resa. Förra året handlade kunder i 28 länder för närmare 150 miljoner kronor i butiken. Efter att Stayhard förvärvades av det internationella distanshandelsföretaget Ellos 2014 har tillväxtresan fortsatt. Fortfarande i nära samarbete med Litium.

Det bästa av två världar integrerade i en lösning

Sedan 2012 är e-handelsplattformen Litium Studio, med integrerat stöd för CMS, kampanj- och orderhantering, basen för Stayhards snabbväxande nätbutik. Genom Litiums ekosystem har plattformen kompletterats för sök, navigering och personalisering. Den helt integrerade lösning ger Stayhard det bästa av två världar.

– De första åren med den nya butiken fokuserade vi på att bygga en stabil grund. Litiums inbyggda funktioner gjorde arbetet lättare. Det betalar sig idag. Vi lägger väldigt lite tid på att fixa buggar och kan fokusera på nyutveckling vilket är ett bra betyg för plattformen, berättar Davidsson.

Flexibilitet möter kundernas förväntningar

Stayhards framgångskoncept är att fokusera på kundnöjdhet. Det är kunderna som bestämmer hur nätbutiken ska fungera och all utveckling prioriteras efter affärsnytta. Johan Davidsson förklarar:

– Vi utvecklar vår nätbutik helt agilt. Jobbet görs framförallt av vårt eget utvecklingsgäng. Genom att ha egna utvecklare som kan plattformen kan vi direkt översätta våra kommersiella behov i tekniska möjligheter. Fördelen med Litium Studio är att plattformen är så flexibel. Det finns inga begränsningar vad vi kan göra, berättar Johan Davidsson.

En prisad plattform, värd att älska

Genom åren har Stayhard belönats med en rad priser, bland annat för Årets Prestation på Nordic eCommerce Award 2012, Årets tekniska lösning på Retail Awards 2012 och som Årets Digitala Gasell båda 2012 och 2013.

– Idag har vi en 200 000 aktiva och vi fortsätter att expandera. Vi har gjort en fantastisk resa så här långt och den slutar inte här. Jag är jättenöjd och verkligen stolt över vår e-handelsplattform. Med den kommer vi kunna fortsätta accelerera våra affärer mycket snabbare under flera år framöver, avslutar Johan Davidsson.

Läs hela caset (förlängd version, pdf)

 

Dela i sociala medier

Om Stayhard

Vi gillar det vi gör. Och, inte minst, vi gillar att vara bäst på det vi gör. Det är anledningen till att Stayhard.se idag är ett drygt 170 varumärken stort, växande modevaruhus med en unik mix av kläder och accessoarer från hela världen. Vi sträcker oss från stora välkända märken till små nystartade designers, alltid trendigt och alltid med hög modegrad.

Idag har vi kunder i 28 länder. Men att ha ett bra sortiment är bara en del av att driva en bra nätbutik, något de allra flesta som någon gång handlat på nätet håller med om. Att vara pålitlig, snabb, engagerad och göra lite utöver det förväntade, är skillnaden på att få kunder som vill handla en gång, eller många

 

Bransch