Gudrun Sjödéns unika värld

– Vi har höga krav på design och form och letade efter en plattform som kunde möta våra önskemål om en unik sajt. En webbshop som inte ser ut som alla andras.

Helena Johansson, IT- och webbchef på Gudrun Sjödén

Gudrun Sjödéns unika värld

– Vi har höga krav på design och form och letade efter en plattform som kunde möta våra önskemål om en unik sajt. En webbshop som inte ser ut som alla andras.

Helena Johansson, IT- och webbchef på Gudrun Sjödén

Gudrun Sjödén är ett av Sveriges mest älskade och dessutom exportstarkaste klädvarumärken. Kollektionen av kläder och hemtextil säljs till kunder i 50 länder, via egna butiker i Europa och USA och distanshandel. Idag står den egna webbshoppen för närmare hälften av företagets omsättning på en halv miljard kronor. Men webbshoppen har inte alltid varit en vinnare. 

Jakten på en flexibel plattform för design och kapacitet

2010 slog Gudrun Sjödéns dåvarande webbshop i taket vad gäller besökare, marknader, språk – allt. Läget var akut. För att hantera den fortsatta expansion började jakten på en ny ehandelsplattform. Förbättrad kapacitet och prestanda stod högt på listan liksom att enkelt kunna integrera den nya ehandelslösningen med kringliggande system.

– Vi letade också efter en plattform som kunde ge oss en unik sajt, en webbshop olik alla andras. Färg och form är en otroligt viktig del av vårt varumärke. I e-butiken vill vi bjuda in besökaren till vår färgstarka värld, förklarar Helena Johansson, IT och webbchef.

Litium – en plattform att fortsätta växa med

Efter en genomlysning av marknaden föll valet på Litium som idag även driftar Gudrun Sjödéns ehandelsplattform. Det ger företaget full flexibilitet samtidigt som man har tryggheten att kunna falla tillbaka på en samarbetspartner med expertis inom ehandel.

– Litium möter våra krav på flexibilitet, design och form. De håller sig i framkant, både vad gäller den egna plattformen och för tredjepartslösningar. Inte minst viktigt är att man verkligen kan möta våra högt ställda kapacitetskrav! Nu har vi en ehandelslösning som vi kommer kunna växa vår affär med de kommande 10-15 åren, berättar Helena Johansson.

Gränserna mellan fysiskt och digitalt suddas ut

Idag ser företaget hur gränserna mellan de fysiska butikerna och ehandeln suddas ut när kunder rör sig mellan den butik, webbshop och mobil.

– Vårt nästa mål är att förbättra den mobila närvaron. Vi vill skapa en varumärkesupplevelse som är densamma och som fortsätter inspirera i alla kanaler. Framöver ska den mobila butiken vara en lika självklar del av vår multikanalstrategi, och av Gudruns Värld, som den vanliga webbshoppen, avslutar Helena Johansson.

Dela i sociala medier

Om Gudrun Sjödén

Gudrun Sjödén Design AB startades 1976 av Gudrun och Björn Sjödén. Företaget drivs fortfarande med Gudrun som aktiv grundare/designer/creative director.

Företagsgruppen bedriver distanshandel aktivt i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Storbritannien, Frankrike, USA, Nederländerna och Belgien. Det finns 12 butiker i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Storbritannien och USA. Via det tyska bolaget bedrivs distanshandel i Tyskland, Österrike och Schweiz och 7 butiker i Tyskland.

2014 omsatte koncernen cirka 650 miljoner och cirka 350 personer var direkt anställda inom företagsgruppen inklusive det tyska dotterbolaget.

 

Bransch

Partner

Spoton Solutions logo